Centrul Școlar de Educație Incluzivă
Aria Curriculară: Limbă și Comunicare, Arte
Clasa a VI-a
An Școlar 2012 – 2013
ARGUMENT:
Arta este un mijloc de a cunoaște frumosul ce ne înconjoară, de a
aprecia și de a înțelege creațiile artistice, de a descoperi noi
pasiuni. Opționalul Sunet și Culoare are în vedere în primul rând
formarea unei personalități armonioase, ce duce la formarea și
cultivarea gustului pentru frumos.
De asemenea, el oferă posibilitatea descoperii de noi senzații,
contribuie la stimularea câmpului emoțional și la îndepărtarea
inhibițiilor.
Prin acest gen de activităţi se realizează şi se antrenează la copii
coordonarea oculo-motorie, dezvoltarea muşchilor mici ai mâinii, simţul
proporţiilor, orientarea spaţială, etc.
Arta plastică poate declanșa o mulţime de stări afective, de sentimente
care îl fac pe copil să vibreze în faţa problemelor vieţii. Muzica
dezvoltă sentimente primare, amplifică emoţiile complexe, poate stimuli
sau relaxa.
OBIECTIVE CADRU:
1. Stimularea expresivității și creativității prin desen, pictură,
muzică
2. Dezvoltarea capacității de exprimare orală și scrisă
3. Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene,
picturi;
4. Dezvoltarea capacității de receptare a mesajului muzical
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ ȘI ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE
1. Stimularea expresivității și creativității prin desen, pictură,
muzică
2. Dezvoltarea capacității de exprimare orală și scrisă
3. Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene,
picturi;
4. Dezvoltarea capacității de receptare a mesajului muzical
CONȚINUTURILE ÎNVĂȚĂRII
1. Creativitatea artistică
· Familiarizarea cu instrumentele specifice (acuarele, pensule, planșă
de desen, paletă de culori)
· Exersarea folosirii instrumentelor de desen.
· Cunoașterea culorilor, a culorilor primare, diferențierea între
culorile calde și culorile reci
· Realizarea de nuanțe diferite din culorile existente, folosind paleta
pentru amestecarea culorilor
· Recunoașterea și diferențierea între sunetele muzicale,
· Cunoașterea instrumentelor muzicale, a sunetelor specifice acestora
2. Dezvoltarea limbajului
· Descrierea imaginilor, oral sau în scris
· Povestirea după imagini, sau după desenele proprii
· Exprimarea creativă a opiniilor referitoare la alte lucrări plastice
3. Arta plastică
· Diverse materiale și tehnici de lucru.
· Desen în creion, culoare, acuarelă
· Arta colajului
· Desen mozaic
· Desen cu pete de culoare
4. Arta muzicală
· Cunoașterea familiilor de instrumente, diferențierea între
instrumente de suflat, cu corzi, etc.
· Audiții muzicale diverse
· Compozitori și opere muzicale
· Clasic și modern în muzică. Diferite genuri muzicale
BIBLIOGRAFIE
· Elemente de didactică a activităților de educare a limbajului,
Angelica Hobjilă, Institutul European, 2008
· Ghergut A, Psihopedagogia persoanelor cu cerinte speciale, Polirom
Iași, 2005
Aria Curriculară: Limbă și Comunicare, Arte
Clasa a VI-a
An Școlar 2012 – 2013
SUNET ȘI CULOARE
Programă Opțional
Prof.
DENUMIREA OPȚIONALULUI |
SUNET ȘI CULOARE
|
DURATA: |
1 AN
|
Arta este un mijloc de a cunoaște frumosul ce ne înconjoară, de a
aprecia și de a înțelege creațiile artistice, de a descoperi noi
pasiuni. Opționalul Sunet și Culoare are în vedere în primul rând
formarea unei personalități armonioase, ce duce la formarea și
cultivarea gustului pentru frumos.
De asemenea, el oferă posibilitatea descoperii de noi senzații,
contribuie la stimularea câmpului emoțional și la îndepărtarea
inhibițiilor.
Prin acest gen de activităţi se realizează şi se antrenează la copii
coordonarea oculo-motorie, dezvoltarea muşchilor mici ai mâinii, simţul
proporţiilor, orientarea spaţială, etc.
Arta plastică poate declanșa o mulţime de stări afective, de sentimente
care îl fac pe copil să vibreze în faţa problemelor vieţii. Muzica
dezvoltă sentimente primare, amplifică emoţiile complexe, poate stimuli
sau relaxa.
OBIECTIVE CADRU:
1. Stimularea expresivității și creativității prin desen, pictură,
muzică
2. Dezvoltarea capacității de exprimare orală și scrisă
3. Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene,
picturi;
4. Dezvoltarea capacității de receptare a mesajului muzical
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ ȘI ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE
1. Stimularea expresivității și creativității prin desen, pictură,
muzică
Nr. Crt |
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ |
ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE |
1.1 |
Folosirea corectă a materialelor și a instrumentelor pentru desen |
§ Exerciții de identificare a materialelor § Exerciții de folosire a pensulelor și culorilor § Exerciții cu pete de culoare |
1.2 |
Identificarea corectă culorilor |
§ Exerciții de identificare a culorilor § Exerciții de combinare a culorilor primare § Exerciții de recunoaștere a culorilor din diverse opere de artă |
1.3 |
Recunoașterea sunetelor muzicale |
§ Exerciții de direfențiere a sunetelor joase / înalte § Exerciții de recunoaștere a instrumentelor muzicale § Exerciții de recunoaștere a sunetelor specifice anumitor instrumente muzicale |
Nr. Crt |
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ |
ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE |
2.1 |
Să redacteze texte (oral sau în scris) pe baza unor creații muzicale, artistice. |
§ Exerciții de descriere a unor creații plastice § Exerciții de redactare de texte pe baza unor creații plastice, sau pe baza unor audiții muzicale |
2.2 |
Să dea dovadă de creativitate și imaginație în exprimarea mesajului |
§ Exerciții de exprimare a propriilor opinii în legătură cu propriile lucrări § Exerciții de exprimare a opiniilor referitoare la creațiile colegilor (De exemplu: „Cine are cea mai frumoasă lucrare”) § Exerciții de imaginație a unor situații pornind de la o operă sau de la o creație muzicală. |
picturi;
Nr. Crt |
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ |
ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE |
3.1 |
Să realizeze compoziții proprii care să exprime o anumită trăire afectivă, declanșată pe un fundal sonor ales |
§ compoziții figurative și nonfigurative realizate cu diverse materiale și tehnici de lucru § Exerciții de sugerare a unor imagini având ca punct de plecare linia melodică |
3.2 |
Să organizeze echilibrat o suprafață folosind elemente de limbaj plastic, pornind de la n text literar |
§ exerciții de redare prin desen a unor fragmente de texte literare § Exerciții joc – colaje pe diverse teme § exerciții de reproducere a unor desene model, prin tehnica colajului |
Nr. Crt |
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ |
ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE |
4.1 |
Să dezvolte capacitatea de a discrimina / reproduce sunetele muzicale |
§ exerciții de identificare a mișcării-ului melodiilor (moderat, lent, repede) § Exerciții de identificare a familiilor de instrumente, cu instrumentele specifice. § Exerciții de redare a unor compoziții specifice vârstei. |
4.2 |
Să transpună în plan verbal trăirile afective induse de ascultarea anumitor creații muzicale |
§ Exerciții de evocare a unor imagini sugerate de audiția unor anumite linii melodice. |
1. Creativitatea artistică
· Familiarizarea cu instrumentele specifice (acuarele, pensule, planșă
de desen, paletă de culori)
· Exersarea folosirii instrumentelor de desen.
· Cunoașterea culorilor, a culorilor primare, diferențierea între
culorile calde și culorile reci
· Realizarea de nuanțe diferite din culorile existente, folosind paleta
pentru amestecarea culorilor
· Recunoașterea și diferențierea între sunetele muzicale,
· Cunoașterea instrumentelor muzicale, a sunetelor specifice acestora
2. Dezvoltarea limbajului
· Descrierea imaginilor, oral sau în scris
· Povestirea după imagini, sau după desenele proprii
· Exprimarea creativă a opiniilor referitoare la alte lucrări plastice
3. Arta plastică
· Diverse materiale și tehnici de lucru.
· Desen în creion, culoare, acuarelă
· Arta colajului
· Desen mozaic
· Desen cu pete de culoare
4. Arta muzicală
· Cunoașterea familiilor de instrumente, diferențierea între
instrumente de suflat, cu corzi, etc.
· Audiții muzicale diverse
· Compozitori și opere muzicale
· Clasic și modern în muzică. Diferite genuri muzicale
BIBLIOGRAFIE
· Elemente de didactică a activităților de educare a limbajului,
Angelica Hobjilă, Institutul European, 2008
· Ghergut A, Psihopedagogia persoanelor cu cerinte speciale, Polirom
Iași, 2005