duminică, 5 februarie 2017

Planificare pe unități de învățare Educație senzorială, clasa VI, învățământ special, severi

Model de planificare pe unități de învățare pentru disciplina "Educație senzorială", pentru învățământul special, clasa a 6-a, pentru elevi cu deficiențe severe, profunde asociate. Planificarea semestrială este doar ca exemplu, poate fi adaptată și la alte clase, în funcție de nivelul și deficiența elevilor. Această planificare semestrială este realizată în concordanță cu programa pentru Educație senzorială, învățământ special.

Semestrul 1


Nr. Crt.


Unitatea de învățare


Competențe


Conținuturi


Ora:Data


Observații


1


Stimuli din mediul înconjurător


▪ Identificarea şi manifestarea unor reacţii adecvate
la stimulii senzoriali din mediul înconjurător

§ Explorarea multisenzorială a mediului înconjurător

▪ Experimentarea şi cunoaşterea senzaţiilor propriului
corp


¦ Obiecte din mediul familiar

¦ Discriminarea obiectelor

¦ Percepția diferențiată

§ Perceperea unor temperaturi diferite

§ Perceperea luminii şi efectelor luminoase

§ Diferenţierea lumină / întuneric

¦ Atingerea şi descoperirea propriului corp / a
corpului partenerului de joc

¦ Imitarea posturii profesorului / colegului / a
persoanelor din imagini (poziţii de bază: „în
picioare”, „culcat”, „în şezut”)

▪ Menţinerea echilibrului (jocul „şotron”, „mergi pe
traseul indicat”, etc.).

§ Antrenarea progresivă a tuturor părţilor corpului
(mişcarea capului, braţelor, picioarelor,

trunchiului) manipularea diverselor obiecte (apucare,
prindere, aruncare, săritură peste coardă / groapa de
nisip, etc.)

¦ Perceperea mişcărilor globale sau fine ale propriului
corp: motricitate generală (căţărare, rostogolite,
târâre, mersul în patru labe, salturi, joc cu mingea,
jocuri de echilibru); motricitate fină (înşirarea
mărgelelor pe aţă, aşezarea pionilor pe tabla cu
găurele, simulare cusături pe planşa cu găurele / cu
aţă şi sfoară; incastrări, plastilină, mototoliri,
etc.)


1: 19 sept

2: 26 sept

3: 3 oct

4: 10 oct

5: 17 oct

6: 24 oct



2


Schema corporală (identificare / operare cu noţiuni
corporale)


▪ Experimentarea şi cunoaşterea senzaţiilor propriului
corp


¦ Imitarea posturii şi menţinerea echilibrului

¦ Perceperea mişcării globale / fine ale propriului
corp


1: 31 oct

2: 7 nov



3


Structuri perceptiv-motrice de bază


▪ Formarea şi dezvoltarea structurilor
perceptiv-motrice de bază (culoare, formă, mărime,
orientare, organizare şi structurare spaţio-temporală)


¦ Identificarea, denumirea, discriminarea obiectuală şi
/ sau imagistică, după unul sau mai multe criterii

¦ Sortarea şi gruparea obiectuală şi / sau imagistică,
după unul sau mai multe criterii

¦ Scrierea obiectuală / imagistică, după unul sau mai
multe criterii


1: 14 nov

2: 21 nov

3: 28 nov



4


Igiena corporală şi a spaţiului de utilitate comună


▪ Respectarea regulilor de igienă proprie, colectivă şi
a spaţiului


¦ Îngrijirea propriei persoane

▪ Respectarea normelor de igienă

▪ Îngrijirea părului, unghiilor, mâinilor, etc.

▪ Îngrijirea spaţiului

▪ Aerisirea şi curăţirea clasei, camerei de dormit,
etc.

▪ Utilizarea şi întreţinerea corectă a sălii de baie, a
obiectelor de toaletă

▪ Folosirea corectă a instalaţiilor sanitare

▪ Identificarea şi respectarea reperelor orale ale
vieţii familiare şi şcolare (regim zilnic)


1: 5 dec



5


Apartenenţa la grup


▪ Formarea şi dezvoltarea sentimentului apartenenţei la
diverse grupuri


¦ Oamenii din mediul înconjurător. Relațiile dintre ei.

§Identificarea membrilor familiei / a colegilor şi
profesorilor clasei / a prietenilor de joacă

▪ Punerea în corespondenţă a persoanelor de ▪ Jocuri de
rol

▪ Dramatizare


1: 12 dec



6


Conduita preventivă în diferite situaţii


▪ Formarea de conduite preventive în spaţiul natural şi
social


¦ Evitarea pericolelor

▪ Recunoaşterea şi identificarea pericolelor potenţiale
din mediul înconjurător (accidente rutiere, obiecte
contondente, surse de electrocutare, etc.)


1: 19 dec






Semestrul II


Nr. Crt.


Unitatea de învățare


Competențe


Conținuturi


Ora: Data


Observații



Stimuli din mediul înconjurător


1.1, 1.2, 1.3


¦Identificarea elementelor propriului corp / a corpului
partenerului de joc

¦ Identificarea senzaţiilor de cald-rece,
durere-plăcere, etc.


1: 16 ian

2: 23 ian




Structuri perceptiv-motrice de bază


1.4, 2.1, 2.2, 2.3


¦ Localizarea obiectelor prin raportare la schema
corporală

§ Recunoaşterea poziţiilor spaţiale simple (pe, sub, în
faţă, în spate, deasupra, dedesupt, etc); plasarea
obiectelor după repere spaţiale fixe / mobile (2ore)

¦ Comenzi simple de deplasare în spaţiu

¦ Identificarea momentelor unei zile (cu indicarea
acţiunilor specifice) / a zilelor săpt. / anotimpurilor
şi lunilor lor (2 ore)


1: 30 ian

2: 6 febr

3: 13 febr

4: 20 febr

5: 27 febr




Coordonare psihomotrică


2.1, 2.2, 2.3,


¦ Mişcare pe ritmuri simple

¦ Mişcări libere sau dirijate

§ Antrenarea – stimularea musculaturii fine a mâinilor
/ degetelor (fineţe, precizie; coordonarea
oculo-motorie şi control motric); apucarea,
frământarea, modelarea plastelinei, plierea hârtiei;
imitarea cu mâna / degetele / creionul a poziţiilor
orizontală, verticală, oblică

¦ Încheiere – descheiere (arici, capse, nasturi,
fermoar)

¦ Înşiretarea cu grade diferite de dificultate

¦ Înnodare – deznodare

¦ Rularea şi răsucirea materialelor de diferite grosimi

§ Înşurubare / deşurubare (jocuri de construcţie)


1: 6 mart

2: 13 mar

3: 20 mar

4: 27 mar

5: 17 apr

6: 24 apr




Igiena corporală şi a spaţiului de utilitate comună


3.1, 3.2


¦ Îngrijirea propriei persoane

§ Îngrijirea părului, unghiilor, mâinilor, etc

¦Îngrijirea spaţiului

▪ Aerisirea şi curăţirea clasei, camerei de dormit, etc

▪ Întreţinerea corectă a sălii de baie, a obiectelor de
toaletă

▪ Folosirea instalaţiilor sanitare

▪ Identificarea şi respectarea reperelor orale ale
vieţii familiare şi scolare (regim zilnic)


1: 1 mai

2: 8 mai




Reguli elementare de igienă corporală, igiena
îmbrăcămintei şi a încălţămintei


3.1, 3.2,


¦ Respectarea normelor de igienă

▪ Îngrijirea îmbrăcămintei şi îmcălţămintei


1: 15 mai




Comportament adecvat în mediul natural şi social


4.1, 4.2


¦ Respectarea şi aplicarea regulilor elementare de
circulaţie

¦ Îngrijirea plantelor de la „colţul naturii” din sala
de clasă / a animalelor de companie, etc


1: 22 mai

2: 29 mai




Apartenenţă la grup


4.2, 4.2,


¦ Identificarea de gen :

§ Punerea în corespondenţă a persoanelor de vârstă
(copil-tânăr-bătrân) / (masculin / feminin) / categorii
profesionale diferite

§ „Colegul de banc㔺i „Părinţii mei” conversaţii
tematice

§„Omuleţul” şi „Familia” desen liber


1: 5 iun




Conduită preventivă în diferite situaţii


3.1, 3.2


¦ Respectarea regulilor elementare de circulaţie, a
normelor de protecţie a consumatorului etc

§ Decodificarea simbolurilor din mediul social
(„M”=metrou; „+”=farmacie; „H”=spital; etc)


1: 12 iun




Evaluare finală



Testare evaluare finală


1: 19 iun



Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.