duminică, 5 februarie 2017

Planificare semestrială Citire Scriere Comunicare , clasa VI, învățământ special, severi

Exemplu de planificare semestrială pentru disciplina "Citire Scriere Comunicare", pentru învățământul special, clasa a 6-a, pentru elevi cu deficiențe severe, profunde asociate. Planificarea semestrială servește doar ca exemplu, poate fi adaptată și la alte clase, în funcție de nivelul și deficiența elevilor. Această planificare semestrială este realizată în concordanță cu programa pentru Citire Scriere Comunicare, învățământ special.

Nr. Crt

Unit. De învățare

Obiective competențe

Conținuturi

Resurse materiale

Metode și mijloace

Evaluare

Săpt

Obs.

1.

Evaluare de preînvăţare

1.3
-înţelegerea semnificaţiei globale a mesajului oral

3.3
-dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă

4.2
-exersarea scrierii corecte, lizibile şi conştiente a
cuvintelor, propoziţiilor simple şi dezvoltate,a textelor
scurte

-Înţelegerea semnificaţiei globale a unui mesaj audiat/
transmis

- Vorbirea reflectată şi/ sau independentă

- Unităţi lingvistice: cuvânt, propoziţie simplă/propoziţie
dezvoltată, text scurt

Manual
Caiete
Pixuri
Planșe grafice,
Materiale video,
CD-uri audio,
Soft educa- țional

Expunerea, conver- sația, conve- rsația dirijată,
exercițiul, lucrul cu manualul

Povestirea

Test iniţial

S1


2.

Comunicare orală (verbală)şi non- verbală

Auzul fonematic şi modalităţi de exersare

Asocieri obiect- imagine- cuvânt

Unităţi lingvistice: sunet/literă, silabă, cuvânt,
propoziţie simplă/ dezvoltată

Semnificaţia globală a unui mesaj audiat

Pronunţarea de cuvinte cu preluare de model

Propoziţia simplă şi dezvoltată

Vocabular şi semantică



1.1
-exersarea auzului fonematic în vederea pronunţării corecte
a sunetelor în silabe şi cuvinte













1.2
-exersarea capacităţii de analiză fonetică a unui material
verbal dat (propoziţie, cuvânt, silabă, fonem)







1.3
-înţelegerea semnificaţiei globale a mesajului oral

























1.4
-exersarea comunicării verbale şi nonverbale cu caracter
aplicativ













1.5
-stimularea curiozităţii faţă de mesajele emise de diverşi
interlocutori, în situaţii de comunicare concretă







2.1-f
ormarea şi exersarea deprinderilor de exprimare corectă şi
clară



2.2
-formularea de răspunsuri legate de situaţii de viaţă,
întâmplări, texte citite

-Exerciţii de diferenţiere auditivă la nivelul perechii
consoană surdă-sonoră (s-z,

p-b, c-g, f-v, t-d, etc.)

-Exerciţiu-joc de diferenţiere auditivă şi de vorbire
reflectată

(“frământări de limbă” pentru perechile “consoană surdă-
consoană sonoră”)

-Exerciţii-tip postaudiţie privind asocierea “cuvânt
obiect- imagine” şi “enunţ scurt- imagine- acţiune”

-Exerciţii de delimitare a cuvintelor într-o propoziţie
simplă/dezvoltată

-Exerciţii de identificare a poziţiei unui cuvânt în
propoziţie şi de localizare a unui sunet în cuvânt

- Exerciţii de ascultare a unor mesaje cu suport
intuitiv-concret (jocuri de punere în corespondenţă a unui
cuvânt cu imaginea potrivită, a unei propoziţii cu imaginea
potrivită)

- Exerciţii pentru demonstrarea înţelegerii mesajului
audiat, prin apelarea la modalităţi de redare a
acestuia(mimă/panto-mimă)

- Exerciţii de stabilire a corespondenţei între enunţ şi
imaginea corespunzătoare

- Exerciţii de recunoaştere a unor secvenţe dintr-un text
audiat

- Vizionare poveşti/ fragment de poveste, cu selectarea
personajelor principale şi precizarea trăsăturilor fizice
ale unui personaj

- Exerciţii de executare a unor comenzi verbale potrivite
mediului (“Ordonează obiectele“, “Citeşte primul cuvânt”)

- Jocuri de rol/ dialoguri situaţionale pe diferite teme

- Exerciţii de memorare

- Utilizarea mesajelor verbale şi gestuale în diferite
situaţii practice de viaţă (stabilirea corespondenţei
cuvânt- gest)

- Exerciţii de captare a atenţiei cu elemente surpriză
(ghicitori,

schimbare de tonalitate, de personaj etc.)

- Exerciţii de ascultare a dialogurilor elev- elev şi
profesor – elev, pe teme familiare copiilor

- Exersarea pronunţiei unui inventar de cuvinte uzuale pe
anumite teme (noţiuni integratoare/ vocabular tematic:
schemă corporală, fructe, legume, culori, animale etc.)

-Exerciţii de vorbire dialogată

- Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme

- Povestirea, pe bază de întrebări, a unui fragment de
poveste audiat/ fragment de text citit

Manual
Caiete
Pixuri
Planșe grafice,
Materiale video,
CD-uri audio,
Soft educa- țional

Expunerea, conver- sația, conve- rsația dirijată

exercițiul lucrul cu manualul

Povestirea

Jocul de rol

Frontală,

Evaluare sumativă

S2

S3

S4

S5

S6

S7

S8

S9

S10

S11

S12

S13

S14


Semestrul al II-lea

3.

Actul lexic şi grafic

Asociere fonem- grup de litere litere de tipar



3.2
-însuşirea sunetelor şi grupurilor de litere









3.3-
dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă



- Exerciţii de analiză şi sinteză fonetico – literală
(despărţirea cuvintelor accesibile în silabe; integrare
literală şi silabică)

- Exerciţii de citire corectă a grupurilor de litere, mici
şi mari, de tipar şi de mână

Manual
Caiete
Pixuri
Planșe grafice,
Materiale video,
CD-uri audio,
Soft educa- țional

Expunerea, conver- sația, conve- rsația dirijată

exercițiul lucrul cu manualul

Povestirea

Jocul de rol

Test secvenţial

Se va lucra unitar,

integrând actul lexic şi cel grafic în aceeaşi unitate
orară

S15

S16

S17


4.

Actul lexic şi grafic

Cuvinte mono-,

bisilabice şi propoziţii simple/dezvoltate

Citire selectivă de cuvinte şi propoziţii simple/
dezvoltate

Asociere fonem-grup de litere-grup de grafeme/fonem-grup de
litere de tipar



Silabe şi cuvinte mono-, bisilabice, polisilabice

Propoziţii simple şi dezvoltate

Scrierea majusculei(primul cuvânt în propoziţie,
substantivele proprii)

Semnele de punctuaţie(punct, semnul exclamării, semnul
întrebării)





3.2
-însuşirea sunetelor şi grupurilor de litere



















3.3-
dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă















4.1
-însuşirea actului grafic- grupurile de litere de mână/ de
tipar























4.2
-exersarea scrierii corecte, lizibile şi conştiente a
cuvintelor, propoziţiilor simple şi dezvoltate, a textelor
scurte

4.3
-exersarea deprinderilor de scriere lizibilă, de aşezare
corectă în pagină şi pe spaţii grafice(titlu, aliniat,
spaţii libere, distanţa între cuvinte)































4.4
-aplicarea în scris a normelor ortografice şi de punctuaţie
elementare











- Exerciţii de învăţare a sunetului şi grupurilor de
litere: ce-ci,ge-gi, che-chi, ghe- ghi

- Exerciţii de analiză cu localizarea sunetului/ grupului
de litere în cuvânt

- Exerciţii de exemplificare de cuvinte cu sunetul/ grupul
de litere în poziţie iniţială

- Exerciţii de analiză şi sinteză fonetico- literală
(despărţirea cuvintelor accesibile în silabe; integrare
literală şi silabică)

- Exerciţii de realizare a corespondenţei fonem- grup de
litere- grup de grafeme

- Exerciţii de citire corectă a grupurilor de litere, mici
şi mari, de tipar şi de mână

- Exerciţii de lărgire a câmpului vizual, prin
identificarea silabelor în structura cuvintelor şi a
cuvintelor în structura propoziţiei simple/ dezvoltate

- Exerciţii de citire a unui material verbal gradat ca
dificultate

- Exerciţii de citire selectivă

- Exerciţii de redare grafică a grupurilor de litere
învăţate : ce-ci, ge-gi, che-chi, ghe – ghi

- Joc didactic de asociere fonem – grup de literă – grup de
grafeme

- Exerciţii – joc de identificare a grupurilor de litere
învăţate în silabe, cuvinte şi propoziţii

- Exerciţii de scriere: grupuri de litere, silabe şi
cuvinte mono – bisilabice şi / sau polisilabice

- Alcătuire de silabe şi completare de cuvinte lacunare, pe
bază de suport imagistic

- Exemplificări, în scris, de cuvinte cu litera vizată în
poziţie iniţială

- Exerciţii- joc de realizare a corespondenţei fonem- grup
de litere- grup de grafeme

- Exerciţii de copiere de litere, silabe, cuvinte şi de
propoziţii simple şi / sau dezvoltate

- Dictări de cuvinte şi de propoziţii simple şi/ sau
dezvoltate

- Exemplificări de cuvinte cu grupurile de litere/ silabe
date

- Exerciţii de completare a cuvintelor lacunare

- Exerciţii joc de integrare propoziţională şi de scriere
corectă

- Exerciţii de scriere după copiere/ transcriere sau după
dictare a unei coloane de cuvinte, a unor propoziţii, cu
localizarea corectă a cuvintelor şi cu păstrarea distanţei
între cuvinte

- Exerciţii de completare de propoziţii lacunare

- Exerciţii de ordonare a cuvintelor în propoziţii simple/
dezvoltate

- Exerciţii de realizare a acordului “subiect- predicat”,
“substantiv- adjectiv”

- Exerciţii de scriere corectă a numeralului

- Exerciţii de scriere crectă a pronumelor personale şi de
politeţe

- Exerciţii de utilizare corectă a semnelor de punctuaţie

Manual
Caiete
Pixuri
Planșe grafice,
Materiale video,
CD-uri audio,
Soft educa- țional

Expunerea, conver- sația, conve- rsația dirijată

exercițiul lucrul cu manualul

Povestirea

Jocul de rol

Test secvenţial

Se va lucra unitar,

integrând actul lexic şi cel grafic în aceeaşi unitate
orară

S18

S19

S20

S21

S22

S23

S24


5.

Comunicare orală(verbală) şi nonverbală



Propoziţia simplă şi dezvoltată

Texte scurte




2.1
-formarea şi exersarea deprinderilor de exprimare corectă
şi clară (inteligibilă)





























2.2
-formularea de răspunsuri legate de situaţii de viaţă,
întâmplări, texte citite



2.3
-exersarea vocabularului, utilizând corect cuvintele sau
expresiile însuşite



























2.4
-exersarea abilităţilor de comunicare independentă verbală
şi mimico-gestuală în diferite situaţii

-Exerciţii de integrare propoziţională, pe bază de suport
imagistic

- Exerciţii de construire a unor enunţuri, pe baza unui şir
de întrebări

- Exerciţii- joc de verbalizare pe marginea subiectelor
surprinse în imagini, pe diferite teme

- Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme

- Exerciţii de redare orală, în ritm propriu, a aspectelor
semnificative dintr-un mesaj audiat

- Activităţi de ordonare şi verbalizare a unor acţiuni/ a
secvenţelor unei povestiri, însoţite de suport imagistic

- Joc didactic de reproducere a unui material verbal
accesibil

- Exerciţii de vorbire dialogată

- Joc didactic ”Răspunde la ghicitori! ”

- Exerciţii de vocabular: inventare de cuvinte specifice

- Exerciţii de construire a unor enunţuri cu cuvinte şi
expresii noi

- Exerciţii aplicative de utilizare a cuvintelor cu rol
gramatical (fără a face referire la terminología
ştiinţifică): verbe, substantive, adjective, pronume
personal, numeral

- Exerciţii- joc cu asociaţii: obiect- imagine,
imagine-obiect, obiect- imagine- cuvânt

- Exerciţii de identificare, pronunţare şi explicare de
cuvinte necunoscute dintr-un text citit

- Exerciţii de alcătuire de propoziţii care răspund la
întrebările “Ce face?”, “Cum este?”, “Cine…?”, “Ce..?”

- Exerciţii de utilizare corectă a formulelor de adresare
şi de politeţe

- Exerciţii de redare a experienţei proprii/ de relatare a
unor fapte şi întâmplări din viaţa cotidiană

- Exerciţii de iniţiere a unui dialog pe baza unui suport
imagistic

- Exerciţii de continuare a unui dialog început

-Jocuri de rol pentru exersarea unor acte de vorbire, de
construire a unor dialouri imaginare, pe teme accesibile

- Memorări, recitări de poezii

- Povestiri

Manual
Caiete
Pixuri
Planșe grafice,
Materiale video,
CD-uri audio,
Soft educa- țional

Expunerea, conver- sația, conve- rsația dirijată

exercițiul lucrul cu manualul

Povestirea

Jocul de rol

Test secvenţial

Săpt.22 (1-5 aprilie ) este dedicată activ.
extracurriculare

Între săptămâna 26 și 27: o săptămână vacanța de primăvară

S25

S26

S27

S28

S29

S30

S31

S32

S33

S34


6.

Evaluare finală

2.2-f
ormularea de răspunsuri legate de situaţii de viaţă,
întâmplări, texte citite

3.3
-dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă















4.2-e
xersarea scrierii corecte, lizibile

şi conştiente a cuvintelor, propoziţiilor simple şi
dezvoltate,a textelor scurte



4.3
-exersarea deprinderilor de scriere lizibilă, de aşezare
corectă în pagină şi pe spaţii grafice(titlu, aliniat,
spaţii libere, distanţa între cuvinte)



4.4
-aplicarea în scris a normelor ortografice şi de punctuaţie
elementare

- Exerciţii de integrare propoziţională, pe bază de suport
imagistic

- Exerciţii de construire a unor enunţuri, pe baza unui şir
de întrebări

- Exerciţii- joc de verbalizare pe marginea subiectelor
surprinse în imagini, pe diferite teme

- Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme

- Exerciţii de redare orală, în ritm propriu, a aspectelor
semnificative dintr-un mesaj audiat

- Exerciţii de citire a unui material verbal gradat ca
dificultate

- Exerciţii de citire selectivă

- Exerciţii- joc de realizare a corespondenţei fonem- grup
de litere- grup de grafeme

- Exerciţii de copiere de litere, silabe, cuvinte şi de
propoziţii simple şi / sau dezvoltate

Manual
Caiete
Pixuri
Planșe grafice,
Materiale video,
CD-uri audio,
Soft educa- țional

Expunerea, conver- sația, conve- rsația dirijată

exercițiul lucrul cu manualul

Povestirea

Jocul de rol

Test sf.semestrul II

Test final

S35

S36

Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.