duminică, 5 februarie 2017

Planificare semestrială Formarea Abilităților de Comunicare clasa VI, învățământ special, severi

Exemplu de planificare semestrială pentru disciplina "Formarea Abilităților de Comunicare", pentru învățământul special, clasa a 6-a, pentru elevi cu deficiențe severe, profunde asociate. Planificarea semestrială servește doar ca exemplu, poate fi adaptată și la alte clase, în funcție de nivelul și deficiența elevilor. Această planificare semestrială este realizată în concordanță cu programa pentru Formarea Abilităților de Comunicare, învățământ special.

Unit. De învățare

Obiective competențe

Conținuturi

Resurse materiale

Metode și mijloace

Evaluare

Săpt

Evaluare inițială

1.1Ascultarea şi înţelegerea mesajelor orale scrise
exprimate de profesor

1.3.Semnalizarea prin mijloace verbale şi non-verbale
(gestică, mimică) şi înţelegerii unui mesaj transmis

1.4. Înţelegerea semnificaţiei globale a mesajelor
ascultate

2.1.Pronunţarea clară şi corectă a sunetelor, silabelor,
cuvintelor

2.2.Utilizarea vocabularului prin folosire cuvintelor în
contexte diferite

2.4.Organizarea spaţio-temporală cu ajutorul limbajului

3.1.Interacţiunea şi comunicarea cu cei din jur

3.3.Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale
(propoziţii simple şi dezvoltate)

3.4.Flosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale

3.5.Îmbinarea de enunţuri într-un mesaj propriu

3.6.Redarea prin cuvinte proprii şi cu sprijin a unei
poveşti cunoscute

¦Exerciții – dialog despre petrecerea timpului liber –
vacanța

¦Exerciţii de relatare a unor fapte şi întâmplări din viaţa
cotidiană

¦Formularea de răspunsuri pe teme legate de spaţialitate şi
de temporalitate

Planse;

Fotografii

Planșe cu imagini, diverse obiecte specifice clasei (pix,
caiet, penar, etc)

Materiale diverse.

Planșe cu litere.

Soft educațional logopedic

Planșe ce ilustrează diverse obiecte

Discutie introductiva;

Exersarea pronuntiei corecte;

Explicatia;

Manual;

Imagini

Demonstratia

Joc didactic;

Munca indep.

Manual;

Planse;

Orală,

Fișe de evaluare,

practică

S1

S2

Noțiuni de fonetică

1.1Ascultarea şi înţelegerea mesajelor orale scrise
exprimate de profesor

2.1.Pronunţarea clară şi corectă a sunetelor, silabelor,
cuvintelor

3.2.Rostirea mesajelor utilizând intonaţia necesară
(comunicare expresivă)

3.3.Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale
(propoziţii simple şi dezvoltate)

3.4.Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale

4.1.Exersarea şi scrierea corectă, lizibilă şi îngrijită a
cuvintelor bisilabice, monosilabice

¦Difrenţierea de zgomote / onomatopee emise de animale,
mijloace de transport, fenomene meteorolog

¦Exerciţii de identificare a persoanelor din mediul
familiar copilului după voce (identificarea colegilor)

¦ Exerciţii-joc de pronunţare corectă a sunetelor limbii
române/ a sunetelor din perechea “consoană surdă – consoană
sonoră” (diferenţiere în cadrul perechilor “p-b”, “t-d”,
“c-g”, “f-v”, “s-z”, “ş-j”)

¦ Exerciţii de pronunţare corectă de silabe şi cuvinte care
conţin sunete asemănătoare ca pronunţie (se-si-so-su;
za-ze-zi-zo-zu; soare- zahăr etc.)

¦ Exerciţii de articulare corectă a unor cuvinte paronime
(sare-zare; şale-jale; fată-vată etc.)

¦ Exerciţii de copiere / transcriere a unui text scurt

Planse;

Fotografii

Planșe cu imagini, diverse obiecte specifice clasei (pix,
caiet, penar, etc)

Materiale diverse.

Planșe cu litere.

Soft educațional logopedic

Planșe ce ilustrează diverse obiecte



S3

S4

S5

S6

Lexic și semantică

1.2.Exersarea vocabularului după criterii semantice şi
morfologice

2.2.Utilizarea vocabularului prin folosire cuvintelor în
contexte diferite

2.3.Integrarea cuvintelor şi a expresiilor noi în
propoziţii simple / dezvoltate

3.1.Interacţiunea şi comunicarea cu cei din jur

3.2.Rostirea mesajelor utilizând intonaţia necesară
(comunicare expresivă)

3.3.Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale
(propoziţii simple şi dezvoltate)

3.4.Flosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale

3.5.Îmbinarea de enunţuri într-un mesaj propriu

4.1.Exersarea şi scrierea coretă, lizibilă şi îngrijită a
cuvintelor bisilabice, monosilabice

¦ Exerciţii de fixare prin suport obiectual/imagistic



¦Dezvoltarea vocabularului prin exerciții

- exerciţii-joc cu verbalizare “Găseşte imaginile perechi!”

- Exerciţii-joc cu asociaţii: obiect-imagine,
imagine-obiect, obiect-imagine-cuvânt

¦ Citire globală / recunoașterea scrisului

¦ Exerciţii de denumire obiectuală şi imagistică, cu
precizarea funcţiei/ utilităţii obiectului (Ce este
aceasta?”; “La ce foloseşte?” etc.)

¦ Exerciţii de construire a unor enunţuri (propoziţii
simple) pe baza unui set de cuvinte date sau a unui şir de
întrebări

¦ Exerciţii-joc de verbalizare pe marginea subiectelor
surprinse în imagini pe diferite teme (şcoală, familie,
activităţi specifice momentelor zilei, etc,)

¦ Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme

¦ Exerciţii de explicare a unui set de planşe izolate/ în
suită ce ilustrează cuvinte noi

Jocuri lexicale de utilizare a sinonimiei – anonimiei

¦ Exerciţii de construire a unor enunţuri cu cuvinte şi
expresii noi

¦ Exerciţii de tipul asocierii “substantiv-adjectiv” şi
introducerea acestora în propoziţii

¦ Exerciţii de rostire corectă a cuvintelor la care au
existat probleme de pronunţie şi de accent

Planse;

Fotografii

Planșe cu imagini, diverse obiecte specifice clasei (pix,
caiet, penar, etc)

Materiale diverse.

Planșe cu litere.

Soft educațional logopedic

Planșe ce ilustrează diverse obiecte

Discutie introductiva;

Exersarea pronuntiei corecte;

Explicatia;

Manual;

Imagini

Demonstratia

Joc didactic;

Munca indep.

Manual;

Planse;

Orală,

Fișe de evaluare,

practică

S7

S8

S9

S10

S11

S12

S13

S14

Comunicarea expresivă

1.4. Înţelegerea semnificaţiei globale a mesajelor
ascultate

1.5.Manifestarea interesului faţă de partenerul de dialog

2.2.Utilizarea vocabularului prin folosire cuvintelor în
contexte diferite

2.3.Integrarea cuvintelor şi a expresiilor noi în
propoziţii simple / dezvoltate

2.4.Organizarea spaţio-temporală cu ajutorul limbajului

¦ Exerciţii de dialog pe teme cunoscute

¦ Dramatizări pe teme familiare

¦ Formularea răspunsurilor la întrebări

¦Exerciţii de construire a unor enunţuri

¦Dialoguri pentru denumirea de fiinţe şi

obiecte

¦ Exerciţii de memorare şi de reproducere a unor poezii

¦ Jocuri de rol

Planse;

Fotografii

Planșe cu imagini, diverse obiecte specifice clasei (pix,
caiet, penar, etc)

Materiale diverse.

Planșe cu litere.

Soft educațional logopedic

Planșe ce ilustrează diverse obiecte

Discutie introductiva;

Exersarea pronuntiei corecte;

Explicatia;

Manual;

Imagini

Demonstratia

Joc didactic;

Munca indep.

Manual;

Planse;

Orală,

Fișe de evaluare,

practică

S15

S16

S17

S18

S19

S20

S21

S22

S23

S24

Dialogul

2.5.Memorarea şi reproducerea unui material verbal
accesibil

3.1.Interacţiunea şi comunicarea cu cei din jur

3.2.Rostirea mesajelor utilizând intonaţia necesară
(comunicare expresivă)

3.3.Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale
(propoziţii simple şi dezvoltate)

3.4.Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale

3.5.Îmbinarea de enunţuri într-un mesaj propriu

3.6.Redarea prin cuvinte proprii şi cu sprijin a unei
poveşti cunoscute

4.1.Exersarea şi scrierea coretă, lizibilă şi îngrijită a
cuvintelor bisilabice, monosilabice

¦ Exerciţii de exprimare a propriilor opinii şi gânduri în
legătură cu fapte şi întâmplări cunoscute

¦ Răspunsuri la întrebări prin propoziţii simple/dezvoltate

¦ Exerciţii de integrare propoziţională:

-dezvoltarea propoziţiilor simple;

-construcţie de propoziţii dezvoltate;

-ordonarea cuvintelor în propoziţie

¦ Exerciţii de realizare a acordurilor gramaticale corecte:
subiect-predicat, substantiv-adjectiv, pronume-verb

¦ Exerciţii de construire a unor enunţuri pe baza unui set
de cuvinte date şi/ sau a unui şir de întrebări

¦ Exerciţii-joc de dezvoltare a unor enunţuri (propoziţii
cu început dat/ propoziţii lacunare), pe baza unui suport
imagistic sugestiv

¦ Exerciţii de ordonare imagistică a conţinutului unei
poveşti cunoscute

¦ Exerciţii de copiere a unor propoziţii dezvoltate

¦ Exerciţii de copiere/ transcriere a unui text scurt

¦ Copieri selective

Planse;

Fotografii

Planșe cu imagini, diverse obiecte specifice clasei (pix,
caiet, penar, etc)

Materiale diverse.

Planșe cu litere.

Soft educațional logopedic

Planșe ce ilustrează diverse obiecte

Discutie introductiva;

Exersarea pronuntiei corecte;

Explicatia;

Manual;

Imagini

Demonstratia

Joc didactic;

Munca indep.

Manual;

Planse;

Orală,

Fișe de evaluare,

practică

S 25

S26

S27

S28

S29

S30

S31

S32

S33

S34

Evaluare finală



Planse;

Fotografii

Planșe cu imagini, diverse obiecte specifice clasei (pix,
caiet, penar, etc)

Materiale diverse.

Planșe cu litere.

Soft educațional logopedic

Planșe ce ilustrează diverse obiecte

Discutie introductiva;

Exersarea pronuntiei corecte;

Explicatia;

Manual;

Imagini

Demonstratia

Joc didactic;

Munca indep.

Manual;

Planse;

Orală,

Fișe de evaluare,

practică

S35

S36

Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.