Semestrul 1
Nr. Crt.
|
Conținut
|
Competențe
|
Activități de învățare
|
Resurse
|
Evaluare
|
Observații
|
Obiecte din mediul familiar |
1.1 1.2 |
Exerciţii de explorare şi descoperire a obiectelor din mediul familiar Exerciţii de descoperire a proprietăţilor fizice ale obiectelor, perceptibile pe baza simţurilor Exerciţii de discriminare vizuală |
Planșe cu obiecte, Jocuri cu obiecte |
Capacitatea de discriminare a obiectelor asemănătoare |
Pentru elevii cu PIP: recunoașterea obiectelor necesare zilnic |
|
Discriminarea obiectelor §Discriminare vizuală (identic/diferit, perceperea transformărilor) § Discriminare auditivă (material verbal gradat ca dificultate: vocea colegilor, cuvintele paronime în cadrul unor „frânturi de limbă”; reproducerea unor linii melodice simple, cântece, etc.) |
1.1 1.2 1.3 |
Exerciţii de discriminare vizuală (identic/ diferit, perceperea transformărilor Exerciţii de discriminare auditivă (material verbal gradat ca dificultate: vocea colegilor, cuvinte paronime în cadrul unor „frânturi de limbă”; reproducerea unei linii melodice simple, cântecele etc) |
Planșe cu imagini, Soft educațional CD cu sunete |
Capacitatea de discriminare vizuală, auditivă Reproducerea sunetelor. |
||
Percepția diferențiată |
1.1 1.2 1.3 |
Exerciţii de percepere a unor temperaturi diferite Exerciţii de percepere a luminii şi efectelor luminoase Exerciţii de diferenţiere lumina/întuneric Exerciţii de explorare şi descoperire a obiectelor din mediul familiar, prin antrenarea mai multor analizatori (auditiv /vizual, tactil etc.) |
Obiecte diverse. Fișe de lucru |
Capacitatea de discriminare a diverselor percepții |
Pentru elevii cu PIP: diferențierea cald rece, lumină întuneric |
|
Atingerea şi descoperirea propriului corp / a corpului
partenerului de joc |
1.2 1.4 |
Exerciţii senzoriale şi motorii, cu antrenarea progresivă a tuturor părţilor corpului - exerciţii de mişcare a capului/ a braţelor /picioarelor/ trunchiului; - exerciţii de manipulare a diverse obiecte (apucare/ prindere/ aruncare; săritura peste coardă/groapa de nisip etc); |
Planșe cu imagini. Materiale video |
Capacitatea de coordonare motorie |
||
Imitarea posturii şi menţinerea echilibrului |
1.2 1.4 |
Exerciţii pentru postură: - exerciţii de imitare a posturii profesorului/ colegului / a persoanelor din imagini (poziţii de bază: „în picioare”; „culcat”, „în şezut”); Exerciţii-joc pentru menţinerea echilibrului (Jocul „Şotron” „Mergi pe traseul indicat!” etc) |
Materiale video cu exerciții, planșe |
Capacitatea de menținere a posturii, de recunoaștere a diverselor posturi |
||
Perceperea mişcărilor globale sau fine ale propriului corp |
1.2 1.4 |
- exerciţii de motricitate generală (căţărare, rostogolire, târâre, mersul în patru labe, salturi, joc cu mingea, jocuri de echilibru); - exerciţii de motricitate fină (înşirarea mărgelelor pe aţă, aşezarea pionilor pe tabla cu găurele, simulare cusături pe planşa cu găurele/ cu aţă şi sfoară; incastrări, plastilină, mototoliri etc); |
Materiale video și grafice cu exerciții specifice |
Dezvoltarea motricității generale |
Pentru elevii cu PIP: menținerea echilibrului |
|
Identificarea, denumirea, discriminarea obiectuală şi / sau imagistică, după unul sau mai multe criterii |
2.1 2.2 2.3 |
Exerciţii de identificare (şi denumire) – discriminare obiectuală şi/sau imagistică, după unul sau mai multe criterii. Ghicitori. Joc – concurs: ghicește obiectul. |
Materiale video. Planșe cu obiecte. |
Capacitatea de identificare și discriminare a obiectelor |
Pentru elevii cu PIP: recunoașterea obiectelor uzuale |
|
Sortarea şi gruparea obiectuală şi / sau imagistică, după unul sau mai multe criterii |
2.1 2.2 2.3 |
Exerciții de sortare și grupare: Meseriile. Joc didactic: cine folosește obiectul …? Joc didactic: anotimp - imagine |
Planșe |
Capacitatea de analiză și sinteză |
||
Scrierea obiectuală / imagistică, după unul sau mai multe criterii |
1.4 2.1 2.2 2.3 |
Exerciții de scriere / transcriere /copiere a unor cuvinte uzuale. |
Fișe de lucru |
Capacitatea de scriere coreectă |
Pentru elevii cu PIP: citirea globală. |
|
Îngrijirea propriei persoane |
3.1 3.2 |
Exerciții despre respectarea normelor de igienă. Joc didactic: „cum ne îngrijim …. „ |
Materiale video, audio. Planșe. Fișe de lucru |
Capacitatea de îngrijire corectă |
||
Oamenii din mediul înconjurător. Relațiile dintre ei |
4.1 4.2 |
Conversaţii tematice („Colegul de bancă”, „Părinţii mei, etc.”) Desen liber „Omuleţul” şi „Familia” |
Planșe de desen, fișe de lucru |
Dezvoltarea vocabularului, capacitatea de a susține un dialog |
Nr. Crt.
|
Conținut
|
Competențe
|
Activități de învățare
|
Resurse
|
Evaluare
|
Observații
|
Identificarea elementelor propriului corp / a corpului partenerului de joc |
1.1, 1.2, 1.3 |
Exerciții de imitare; exerciții de atingere, de identificare a părților corpului. Funcționalitatea principalelor organe din corp |
Planșe cu corpul uman, CD educațional |
Identificarea principalelor componente ale corpului uman |
||
Identificarea senzaţiilor de cald-rece, durere-plăcere, etc. |
1.1, 1.2, 1.3 |
Joc: anotimpurile. Identificarea temperaturilor calde / reci. |
Fișe de lucru, planșe |
Diferențierea între cald și rece |
||
Localizarea obiectelor prin raportare la schema corporală 2h |
1.4, 2.1, 2.2, 2.3 |
exerciţii de manipulare a diverse obiecte (apucare/ prindere/ aruncare; săritura peste coardă) |
Coardă, diverse obiecte |
Precizia localizării obiectelor |
||
Comenzi simple de deplasare în spaţiu |
1.4, 2.1, 2.2, 2.3 |
Exerciții de deplasare după comenzi vocale. Exerciții de diferențiere stânga-dreapta / în față în spate Joc: unde e ascunsă comoara |
Planșe, materiale audio |
Cunoașterea comenzilor stânga-dreapta În față – în spate |
||
Identificarea momentelor unei zile |
1.4, 2.1, 2.2, 2.3 |
Exerciții pentru identificarea și consolidarea principalelor momente ale zilei |
Materiale audio – video, planșe |
Cunoașterea principalelor momente ale zilei |
||
Mişcare pe ritmuri simple |
2.1, 2.2, 2.3, |
Exerciții pentru îmbunătățirea coordonării motrice, și a motricității fine |
Materiale video, soft educațional |
Capacitatea de a efectua mișcări corecte |
||
Mişcări libere sau dirijate |
2.1, 2.2, 2.3, |
stimularea musculaturii fine a mâinilor / degetelor (fineţe, precizie; coordonarea oculo-motorie şi control motric); apucarea, frământarea, modelarea plastilinei, plierea hârtiei; imitarea cu mâna / degetele / creionul a poziţiilor orizontală, verticală, oblică |
Materiale audio video, fișe de lucru, planșe. |
Capacitatea de a efectua mișcări corecte |
||
Încheiere – descheiere |
2.1, 2.2, 2.3, |
Exerciții închidere – deschidere pentru exersarea motricității. (arici, capse, nasturi, fermoar) |
Fișe de lucru, |
|||
Înşiretarea cu grade diferite de dificultate |
2.1, 2.2, 2.3, |
Exerciții de înșiretare pentru exersarea motricității bimanuale |
Diverse obiecte |
|||
Înnodare – deznodare |
2.1, 2.2, 2.3, |
Exerciții de înnodare – deznodare. Crearea de obiecte decorative folosind tehnici de înnodare - deznodare |
Planșe de lucru, diverse obiecte. |
|||
Rularea şi răsucirea materialelor de diferite grosimi |
2.1, 2.2, 2.3, |
Exerciții de rulare și răsucire. „semnul de carte” |
||||
Îngrijirea propriei persoane |
3.1, 3.2 |
„îngrijirea propriei persoane. Cum se face” , material edicațional |
||||
Îngrijirea spaţiului |
3.1, 3.2 |
Aerisirea şi curăţirea clasei, camerei de dormit, etc ▪ Întreţinerea corectă a sălii de baie, a obiectelor de toaletă ▪ Folosirea instalaţiilor sanitare ▪ Identificarea şi respectarea reperelor orale ale vieţii familiare şi scolare (regim zilnic) |
Activități practice |
Capacitatea de îngrijire a camerei |
||
Respectarea normelor de igienă |
3.1, 3.2 |
▪ Îngrijirea îmbrăcămintei şi îmcălţămintei |
Planșe, materiale video |
Respectarea normelor elementare de igienă |
||
Respectarea şi aplicarea regulilor elementare de circulaţie |
4.1, 4.2 |
Joc didactic având ca temă „regulile de circulație”. |
Planșe cu regulile de circulație |
Cunoașterea regulilor de circulație, și a principalelor semne |
||
Îngrijirea plantelor de la „colţul naturii” din sala de clasă |
4.1, 4.2 |
Cunoașterea plantelor, și îngrijirea acestora. Lecție interactivă. |
Planșe, soft educațional |
Cunoașterea detaliilor despre îngrijirea plantelor |
||
Identificarea de gen |
4.1, 4.2 |
Punerea în corespondenţă a persoanelor de vârstă (copil-tânăr-bătrân) / (masculin / feminin) / categorii profesionale diferite § „Colegul de banc㔺i „Părinţii mei” conversaţii tematice §„Omuleţul” şi „Familia” desen liber |
Planșe, materiale video |
Diferențierea bătrân / tânăr, feminin / masculin. Capacitatea de a susține n dialog pe o temă dată |
||
Respectarea regulilor elementare de circulaţie, a normelor de protecţie a consumatorului etc |
3.1, 3.2 |
Decodificarea simbolurilor din mediul social („M”=metrou; „+”=farmacie; „H”=spital; etc |
Planșe |
Cunoașterea principalelor semne și simboluri |
||
Test de evaluare finală |
1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, |
Joc interactiv recapitulativ. |
Soft PC |