duminică, 5 februarie 2017

Planificare semestrială Educație senzorială, clasa VI, învățământ special, severi

Exemplu de planificare semestrială pentru disciplina "Educație senzorială", pentru învățământul special, clasa a 6-a, pentru elevi cu deficiențe severe, profunde asociate. Planificarea semestrială este doar ca exemplu, poate fi adaptată și la alte clase, în funcție de nivelul și deficiența elevilor. Această planificare semestrială este realizată în concordanță cu programa pentru Educație senzorială, învățământ special.
Semestrul 1

Nr. Crt.

Conținut

Competențe

Activități de învățare

Resurse

Evaluare

Observații


Obiecte din mediul familiar

1.1 1.2

Exerciţii de explorare şi descoperire a obiectelor din
mediul

familiar

Exerciţii de descoperire a proprietăţilor fizice ale
obiectelor,

perceptibile pe baza simţurilor

Exerciţii de discriminare vizuală

Planșe cu obiecte,

Jocuri cu obiecte

Capacitatea de discriminare a obiectelor asemănătoare

Pentru elevii cu PIP: recunoașterea obiectelor necesare
zilnic


Discriminarea obiectelor

§Discriminare vizuală (identic/diferit, perceperea
transformărilor)

§ Discriminare auditivă (material verbal gradat ca
dificultate: vocea colegilor, cuvintele paronime în
cadrul unor „frânturi de limbă”; reproducerea unor
linii melodice simple, cântece, etc.)

1.1 1.2 1.3

􀂃 Exerciţii de discriminare vizuală (identic/ diferit,
perceperea

transformărilor

􀂃 Exerciţii de discriminare auditivă (material verbal
gradat ca

dificultate: vocea colegilor, cuvinte paronime în
cadrul unor

„frânturi de limbă”; reproducerea unei linii melodice
simple,

cântecele etc)

Planșe cu imagini,

Soft educațional

CD cu sunete

Capacitatea de discriminare vizuală, auditivă

Reproducerea sunetelor.



Percepția diferențiată

1.1 1.2 1.3

Exerciţii de percepere a unor temperaturi diferite

Exerciţii de percepere a luminii şi efectelor luminoase

Exerciţii de diferenţiere lumina/întuneric

Exerciţii de explorare şi descoperire a obiectelor din
mediul

familiar, prin antrenarea mai multor analizatori
(auditiv /vizual,

tactil etc.)

Obiecte diverse.

Fișe de lucru

Capacitatea de discriminare a diverselor percepții

Pentru elevii cu PIP: diferențierea cald rece, lumină
întuneric


Atingerea şi descoperirea propriului corp / a corpului
partenerului de joc

1.2 1.4

Exerciţii senzoriale şi motorii, cu antrenarea
progresivă a tuturor

părţilor corpului

- exerciţii de mişcare a capului/ a braţelor
/picioarelor/

trunchiului;

- exerciţii de manipulare a diverse obiecte (apucare/
prindere/

aruncare; săritura peste coardă/groapa de nisip etc);

Planșe cu imagini.

Materiale video

Capacitatea de coordonare motorie



Imitarea posturii şi menţinerea echilibrului

1.2 1.4

Exerciţii pentru postură:

- exerciţii de imitare a posturii profesorului/
colegului / a persoanelor din imagini (poziţii de bază:
„în picioare”; „culcat”, „în şezut”);

Exerciţii-joc pentru menţinerea echilibrului (Jocul
„Şotron” „Mergi pe traseul indicat!” etc)

Materiale video cu exerciții, planșe

Capacitatea de menținere a posturii, de recunoaștere a
diverselor posturi



Perceperea mişcărilor globale sau fine ale propriului
corp

1.2 1.4

- exerciţii de motricitate generală (căţărare,
rostogolire, târâre, mersul în patru labe, salturi, joc
cu mingea, jocuri de

echilibru);

- exerciţii de motricitate fină (înşirarea mărgelelor
pe aţă, aşezarea pionilor pe tabla cu găurele, simulare
cusături pe planşa cu găurele/ cu aţă şi sfoară;
incastrări, plastilină, mototoliri etc);

Materiale video și grafice cu exerciții specifice

Dezvoltarea motricității generale

Pentru elevii cu PIP: menținerea echilibrului


Identificarea, denumirea, discriminarea obiectuală şi /
sau imagistică, după unul sau mai multe criterii

2.1 2.2 2.3

Exerciţii de identificare (şi denumire) – discriminare
obiectuală şi/sau imagistică, după unul sau mai multe
criterii.

Ghicitori.

Joc – concurs: ghicește obiectul.

Materiale video.

Planșe cu obiecte.

Capacitatea de identificare și discriminare a
obiectelor

Pentru elevii cu PIP: recunoașterea obiectelor uzuale


Sortarea şi gruparea obiectuală şi / sau imagistică,
după unul sau mai multe criterii

2.1 2.2 2.3

Exerciții de sortare și grupare:

Meseriile.

Joc didactic: cine folosește obiectul …?

Joc didactic: anotimp - imagine

Planșe

Capacitatea de analiză și sinteză



Scrierea obiectuală / imagistică, după unul sau mai
multe criterii

1.4 2.1 2.2 2.3

Exerciții de scriere / transcriere /copiere a unor
cuvinte uzuale.

Fișe de lucru

Capacitatea de scriere coreectă

Pentru elevii cu PIP: citirea globală.


Îngrijirea propriei persoane

3.1 3.2

Exerciții despre respectarea normelor de igienă.

Joc didactic: „cum ne îngrijim …. „

Materiale video, audio. Planșe. Fișe de lucru

Capacitatea de îngrijire corectă



Oamenii din mediul înconjurător. Relațiile dintre ei

4.1 4.2

Conversaţii tematice („Colegul de bancă”, „Părinţii
mei, etc.”)

Desen liber „Omuleţul” şi „Familia”

Planșe de desen, fișe de lucru

Dezvoltarea vocabularului, capacitatea de a susține un
dialog

Semestrul 2


Nr. Crt.

Conținut

Competențe

Activități de învățare

Resurse

Evaluare

Observații


Identificarea elementelor propriului corp / a corpului
partenerului de joc

1.1, 1.2, 1.3

Exerciții de imitare; exerciții de atingere, de
identificare a părților corpului.

Funcționalitatea principalelor organe din corp

Planșe cu corpul uman, CD educațional

Identificarea principalelor componente ale corpului
uman



Identificarea senzaţiilor de cald-rece, durere-plăcere,
etc.

1.1, 1.2, 1.3

Joc: anotimpurile.

Identificarea temperaturilor calde / reci.

Fișe de lucru, planșe

Diferențierea între cald și rece



Localizarea obiectelor prin raportare la schema
corporală 2h

1.4, 2.1, 2.2, 2.3

exerciţii de manipulare a diverse obiecte (apucare/
prindere/ aruncare; săritura peste coardă)

Coardă, diverse obiecte

Precizia localizării obiectelor



Comenzi simple de deplasare în spaţiu

1.4, 2.1, 2.2, 2.3

Exerciții de deplasare după comenzi vocale.

Exerciții de diferențiere stânga-dreapta / în față în
spate

Joc: unde e ascunsă comoara

Planșe, materiale audio

Cunoașterea comenzilor stânga-dreapta

În față – în spate



Identificarea momentelor unei zile

1.4, 2.1, 2.2, 2.3

Exerciții pentru identificarea și consolidarea
principalelor momente ale zilei

Materiale audio – video, planșe

Cunoașterea principalelor momente ale zilei



Mişcare pe ritmuri simple

2.1, 2.2, 2.3,

Exerciții pentru îmbunătățirea coordonării motrice, și
a motricității fine

Materiale video, soft educațional

Capacitatea de a efectua mișcări corecte



Mişcări libere sau dirijate

2.1, 2.2, 2.3,

stimularea musculaturii fine a mâinilor / degetelor
(fineţe, precizie; coordonarea oculo-motorie şi control
motric); apucarea, frământarea, modelarea plastilinei,
plierea hârtiei; imitarea cu mâna / degetele / creionul
a poziţiilor orizontală, verticală, oblică

Materiale audio video, fișe de lucru, planșe.

Capacitatea de a efectua mișcări corecte



Încheiere – descheiere

2.1, 2.2, 2.3,

Exerciții închidere – deschidere pentru exersarea
motricității. (arici, capse, nasturi, fermoar)

Fișe de lucru,




Înşiretarea cu grade diferite de dificultate

2.1, 2.2, 2.3,

Exerciții de înșiretare pentru exersarea motricității
bimanuale

Diverse obiecte




Înnodare – deznodare

2.1, 2.2, 2.3,

Exerciții de înnodare – deznodare.

Crearea de obiecte decorative folosind tehnici de
înnodare - deznodare

Planșe de lucru, diverse obiecte.




Rularea şi răsucirea materialelor de diferite grosimi

2.1, 2.2, 2.3,

Exerciții de rulare și răsucire.

„semnul de carte”





Îngrijirea propriei persoane

3.1, 3.2

„îngrijirea propriei persoane. Cum se face” , material
edicațional





Îngrijirea spaţiului

3.1, 3.2

Aerisirea şi curăţirea clasei, camerei de dormit, etc

▪ Întreţinerea corectă a sălii de baie, a obiectelor de
toaletă

▪ Folosirea instalaţiilor sanitare

▪ Identificarea şi respectarea reperelor orale ale
vieţii familiare şi scolare (regim zilnic)

Activități practice

Capacitatea de îngrijire a camerei



Respectarea normelor de igienă

3.1, 3.2

▪ Îngrijirea îmbrăcămintei şi îmcălţămintei

Planșe, materiale video

Respectarea normelor elementare de igienă



Respectarea şi aplicarea regulilor elementare de
circulaţie

4.1, 4.2

Joc didactic având ca temă „regulile de circulație”.

Planșe cu regulile de circulație

Cunoașterea regulilor de circulație, și a principalelor
semne



Îngrijirea plantelor de la „colţul naturii” din sala de
clasă

4.1, 4.2

Cunoașterea plantelor, și îngrijirea acestora. Lecție
interactivă.

Planșe, soft educațional

Cunoașterea detaliilor despre îngrijirea plantelor



Identificarea de gen

4.1, 4.2

Punerea în corespondenţă a persoanelor de vârstă
(copil-tânăr-bătrân) / (masculin / feminin) / categorii
profesionale diferite

§ „Colegul de banc㔺i „Părinţii mei” conversaţii
tematice

§„Omuleţul” şi „Familia” desen liber

Planșe, materiale video

Diferențierea bătrân / tânăr, feminin / masculin.

Capacitatea de a susține n dialog pe o temă dată



Respectarea regulilor elementare de circulaţie, a
normelor de protecţie a consumatorului etc

3.1, 3.2

Decodificarea simbolurilor din mediul social
(„M”=metrou; „+”=farmacie; „H”=spital; etc

Planșe

Cunoașterea principalelor semne și simboluri



Test de evaluare finală

1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2,

Joc interactiv recapitulativ.

Soft PC


Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.