duminică, 5 februarie 2017

Planificare pe unități de învățare Formarea Abilităților de Comunicare clasa VI, învățământ special, severi

Exemplu de planificare pe unități de învățare pentru disciplina "Formarea Abilităților de Comunicare", pentru învățământul special, clasa a 6-a, pentru elevi cu deficiențe severe, profunde asociate. Planificarea pe unități de învățare servește doar ca exemplu, poate fi adaptată și la alte clase, în funcție de nivelul și deficiența elevilor. Această planificare pe unități de învățare este realizată în concordanță cu programa pentru Formarea Abilităților de Comunicare, învățământ special.

Conținuturi /Activități

Obiective și competențe

Unități de învățare

Data

Resurse

Evaluare

Exerciții – dialog despre petrecerea timpului liber –
vacanța

§ Răspunsuri la întrebările profesorului.

§ Exercițiu – joc: cel mai atent câștigă

Înțelegerea semnificației mesajului ascultat

Manifestarea interesului față de partenerul de dialog.

Utilizarea vocabularului prin folosirea cuv. în contexte
diferite

Integrarea cuvintelor și expresiilor noi în propoziții

Organizarea spațio-temporală cu ajutorul limbajului

Memorarea și reproducerea unui material verbal accesibil

Interacțiunea și comunicarea cu cei din jur prin diferite
tipuri de limbaj

Rostirea adecvată a mesajelor

Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale

Îmbinarea de enunțuri într-un mesaj propriu

Redarea prin cuvinte proprii, și cu sprijin a unei povești
cunoscute

Înțelegerea semnificației mesajului ascultat

Manifestarea interesului față de partenerul de dialog.

Utilizarea vocabularului prin folosirea cuv. în contexte
diferite

Integrarea cuvintelor și expresiilor noi în propoziții

Organizarea spațio-temporală cu ajutorul limbajului

Memorarea și reproducerea unui material verbal accesibil

Interacțiunea și comunicarea cu cei din jur prin diferite
tipuri de limbaj

Rostirea adecvată a mesajelor

Folosirea corectă a cuvintelor în îmbinări gramaticale

Îmbinarea de enunțuri într-un mesaj propriu

Redarea prin cuvinte proprii, și cu sprijin a unei povești
cunoscute

Noțiuni de fonetică

17 IX

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de relatare a unor fapte şi întâmplări din viaţa
cotidiană

§ Exerciții joc de inițiere a unui dialog pe baza unor
imagini

§ Dialoguri situaționale: la piață, la Cumpărături, etc

18 IX

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Spaţialitate şi de temporalitate

2ore

§Dialoguri pentru denumirea de fiinţe şi obiecte prezente
în câmpul perceptiv

§Joc – concurs: unde se află obiectul?

§Zilele săptămânii,

§Lunile anului, momentele zilei

24 IX

25 IX

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Difrenţierea de zgomote / onomatopee emise de animale,
mijloace de transport, fenomene meteorolog

2 ore

1 X

2 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Graiul animalelor

8 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de identificare a persoanelor din mediul familiar
copilului după voce (identificarea colegilor

§ Joc didactic: „Cine m-a strigat?” „Cine a spus…”

9 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Pronunţarea corectă a sunetelor limbii române

- diferenţiere în cadrul perechilor “p-b”, “t-d”, “c-g”,
“f-v”, “s-z”, “ş-j”)

§ Exerciții joc de pronunțare corectă:

- recitare poezii pentru dezvoltarea limbajului

- poezii cu onomatopee

15 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de pronunţare corectă de silabe şi cuvinte care
conţin sunete asemănătoare

(se-si-so-su; za-ze-zi-zo-zu; soare- zahăr etc)

- poezii logopedice (recitare, memorare)

- despărțirea cuvintelor în silabe

Exerciţii de explicare a unui set de planşe izolate/ în
suită ce ilustrează cuvinte noi

16 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de articulare corectă a unor cuvinte paronime
(sare-zare; şale-jale; fată-vată etc.)

§ Jocuri –concurs: Ce se aude ?

§ Am spus bine, n-am spus bine.

§ Deschide-ţi urechea bine!

22 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de copiere / transcriere a unui text scurt

23 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de fixare prin suport obiectual/imagistic a
verbelor

Lexic și semantică

29 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de fixare prin suport obiectual/imagistic a
substantivelor

(culori, forme, fructe şi legume, animale, păsări, obiecte
de îmbrăcăminte şi de încăţăminte, fenomene ale naturii,
mijloace de transport, unelte, meserii, rechizite, gradele
de rudenie, obiecte de uz casnic)

30 X

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de fixare prin suport obiectual/imagistic a
pronumelui

§ Identificarea persoanelor “eu” “tu” “noi”, etx

§ joc-didactic – stabilirea relaţiei de apartenenţă a
copilului la colectivul clasei “Al meu şi al nostru

5 XI

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de fixare prin suport obiectual/imagistic a
numeralului

§ eu spun una…

6 XI

12 XI

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Dezvoltarea vocabularului prin exerciții

§ exerciţii-joc cu verbalizare “Găseşte imaginile perechi!”

§ Exerciţii-joc cu asociaţii: obiect-imagine,

13 XI

19 XI

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Recunoașterea scrisului

§ Joc didactic Găsește imaginea (verbal, sau după scris)

20 XI

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de denumire obiectuală şi imagistică, cu
precizarea funcţiei/ utilităţii obiectului

§ Transcriere, text, subliniere cuvinte (obiecte indicate)

§ Compunere (orală sau în scris) având ca suport o imagine
a unui obiect

§ Joc didactic: Ce este aceasta?”; “La ce foloseşte?” etc

26 XI

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de construire a unor enunţuri (propoziţii simple)

§ Construirea de enunțuri având ca punct de plecare o
imagine dată.

27 XI

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii-joc de verbalizare pe marginea subiectelor
surprinse în imagini pe diferite teme

3 XII

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme

4 XII

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de explicare a unui set de planşe izolate/ în
suită ce ilustrează cuvinte noi

§ Repovestirea după planșe. “Cine este moș Crăciun”

§ Povești de Iarnă.

Jocuri pentru înțelegerea sinonimelor și antonimelor

“copil cuminte, copil obraznic”, etc.

10 XII

11 XII

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de tipul asocierii “substantiv-adjectiv” şi
introducerea acestora în propoziţii

§ Iarna

17 XII

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de rostire corectă a cuvintelor la care au
existat probleme de pronunţie şi de accent

§ Jocuri de pronunție, jocuri de diferențiere a sunetelor /
cuvintelor.

18 XII

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de dialog pe teme cunoscute

§ cum mi-am patrecut vacanța de ianră

§ bucuriile iernii

§ discuții libere

§ ce vreau de la noul an. Dialoguri între elevi

Înțelegerea semnificației mesajului ascultat

Manifestarea interesului față de partenerul de dialog.

Utilizarea vocabularului prin folosirea cuv. în contexte
diferite

Integrarea cuvintelor și expresiilor noi în propoziții

Organizarea spațio-temporală cu ajutorul limbajului

Memorarea și reproducerea unui material verbal accesibil

Comunicarea expresivă

14 I

15 I

21 I

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Dramatizări pe teme familiare

§ meseria mea preferată

§ toate meseriile sunt importante

22 I

28 I

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Formularea răspunsurilor la întrebări

§ povestire după imagini: țara mea

§ cât este ceasul 2 h

29 I

4 II

5 II

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de construire a unor enunţuri

§ Animale de companie. Exerciții de identificare, citire și
transcriere

11 II

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Dialoguri pentru denumirea de fiinţe şi

obiecte

§ Recunoaștere obiecte: circulația rutieră 3 h

12 II

18 II

19 II

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de memorare şi de reproducere a unor poezii

2 h

25 II

26 II

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Jocuri de rol

§ eu și prietenii mei

4 III

Imagini


Exerciţii de exprimare a propriilor opinii şi gânduri în
legătură cu fapte şi întâmplări cunoscute

§ Întâmplări din vacanță. Povestire.

Ascultarea şi înţelegerea mesajelor orale exprimate de

Exersarea vocabularului după criterii semantice sau
morfologice, fără utilizarea terminologiei

Manifestarea interesului față de partenerul de dialog

Interacțiunea și comunicarea cu cei din jur prin diferite
tipuri de limbaj

Îmbinarea de enunțuri într-un mesaj propriu

Dialogul

5 III

Manual


Răspunsuri la întrebări prin propoziţii simple / dezvoltate

§ La piață. Povestire după imagini

§ În pădure Povestire după imagini

§ Animalele sălbatice

11 III

12 III

18 III

Materiale audio / video

Planșe cu imagini


dezvoltarea propoziţiilor simple;

§ Exerciții de dezvoltare a propozițiilor simple. 2 h

19 III

25 III

Materiale audio / video


Construcţie de propoziţii dezvoltate 3 h

26 III

15 IV

16 IV

Planșe, fișe de lucru,

Materiale grafice


ordonarea cuvintelor în propoziţie 2 h

22 IV

23 IV

Materiale audio video, planșe


Exerciţii de realizare a acordurilor gramaticale corecte:
subiect-predicat, substantiv-adjectiv, pronume-verb

29 IV

Planșe cu imagini

Materiale audio /

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de construire a unor enunţuri pe baza unui set de
cuvinte date şi/ sau a unui şir de întrebări.

§ Povestire / propoziții după cuvinte date.

30 IV

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii-joc de dezvoltare a unor enunţuri (propoziţii cu
început dat/ propoziţii lacunare), pe baza unui suport
imagistic sugestiv

§ Joc didactic.

6 V

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de ordonare imagistică a conţinutului unei
poveşti cunoscute.

3 h

7 V

13 V

14 V

Fișe de lucru

Planșe cu imagini

Materiale audio / video

Planșe

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Exerciţii de copiere a unor propoziţii dezvoltate 2 h

20 V

21 V

Planșe cu imagini

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii de copiere/ transcriere a unui text scurt 2 h

27 V

28 V

Fișe de lucru

Orală

Copieri selective 2 h

3 VI

4 VI

Planșe cu imagini

Fotografii

Obiecte diverse

Orală

Scrisă



Evaluare finală




Recapitulare: povestiri diverse 2 h

Ascultarea şi înţelegerea mesajelor orale exprimate de

Exersarea vocabularului după criterii semantice sau
morfologice, fără utilizarea terminologiei

interesului față de partenerul de dialog

Pronunțarea clară și corectă a sunetelor, silabelor,
cuvintelor

Utilizarea vocabularului prin folosirea cuv. în contexte
diferite

Integrarea cuvintelor și expresiilor noi în propoziții


10 VI

11 VI



Testare final


17 VI

Fișe de evaluare

Scrisă, orală

Rezultatele testării.


18 VI







Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.