Centrul Școlar de Educație Incluzivă
Aria Curriculară: Matematică și Științe ale naturii.
Clasa a VI-a
An Școlar 2012 – 2013
NATURA PRIETENA MEA
Programă Opțional
Prof. .........
DURATA: 1 AN
ARGUMENT:
Obiectivul central al acestui opţional este dezvoltarea atitudinii pozitive a elevilor fata de realizarea unui mediu natural echilibrat si propice vieții, precum şi familiarizarea acestora cu diferite curiozități științifice din lumea plantelor si a animalelor, semnificative din punctul de vedere al vârstei. Lumea minunata a naturii sau a plantelor, are puternice efecte formative asupra intelectului, sufletului si comportamentului elevilor; prin stimularea interesului pentru cunoaștere se vor dezvolta atitudini pozitive pentru ocrotirea naturii.
Este esențial ca elevul să fie educat în spiritul respectului față de natură, pentru a fi conștient că nu este stăpânul ei, ci parte integrantă a acesteia. Programa acestui opțional vine în întâmpinarea elevului, respectând universul copilăriei, urmărind dezvoltarea atitudinilor și capacităților de tip creativ, cognitiv, de comunicare.
OBIECTIVE CADRU
1. Dezvoltarea capacităţii de comunicare libera
2. Stimularea interesului pentru cunoasterea unor curiozitati din lumea plantelor, animalelor si a naturii
3. Cunoaşterea si utilizarea unor termeni si notiuni specifice stiintelor naturii
4. Dezvoltarea capacitatii imaginative si creative
5. Dezvoltarea atitudinii pozitive fata de natura si mediu, de ocrotire si protejare a mediului natural
OBIECTIVE DE REFERINȚĂ ȘI ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE
1. Dezvoltarea capacităţii de comunicare libera
1.1. să comunice indi-vidual in cadrul unui grup sau colectiv |
- exerciţii de formulare de intrebari; - jocuri de rol; |
1.2. să prezinte infor-matii obtinute folo-sind un limbaj adec-vat varstei si materiei |
- prezentarea unor informatii, a unor materiale specifice; - folosirea unor planșe pentru prezentarea informatiilor; |
1.3. să vizioneze emi-siuni despre natură |
- prezentarea unor informatii obtinute prin vizionarea unor emisiuni cu teme specifice; |
plantelor, animalelor si a naturii
2.1. să observe componente ale plan-telor si animalelor |
- planse cu animale si plante; - realizarea unor colectii de flori si frunze presate; - exercitii de observare sontana sau dirijata; |
2.2. să aleaga planșe, imagini, materiale care ii pot furniza informatii despre tema studiata |
- realizarea unor colaje; - prezentarea unor planșe, documentare |
2.3. să vizualizeze imagini despre frumusețile naturii |
folosirea unor opere literare ca mijloc de sensibilizare; povestiri despre viata plantelor, animalelor; |
2.4.sa viziteze locuri si institutii care ii pot furniza datele cautate |
vizite la muzeu, parc, etc |
naturii
3.1. să inteleaga evi-dentiind relatiile care exista intre organis-mele vii si factorii de mediu |
- cunoașterea fenomenelor naturii, ccunoașterea comportamentului animalelor - jocuri didactice; - desene dupa natura. |
3.2. sa evidentieze argumentand relatiile dintre cauza si efect |
- exerciţii de formulare de intrebari; - intocmirea unor fise de observare a unor fenomene; - explorarea mediului natural. |
3.3. să argumenteze legatura cauzala dintre vietuitoare si factorii de mediu |
exerciţii de observare; - realizarea unor descrieri empirice; - realizarea unor jucarii sau tablouri cu obiecte din natura. |
3.4. să utilizeze un limbaj adecvat obiec-tului de studiu |
realizarea unor povestiri, eseuri; rebusuri; jocuri de rol. |
4.1. să imagineze intamplari si fapte prezentate in textele informationale |
- realizarea unor dialoguri improvizate pe teme legate de mesajul informational; jocuri de mimica; interpretarea unui rol in mai multe variante. |
4.2. sa exprime pareri folosind cuvintele proprii |
- realizarea unor descrieri; jocuri de simulare; interpretarea unui rol in mai multe variante; exercitii de formulare de intrebari |
4.3. să creeze mesaje si compoziţiipentru ocrotirea naturii |
exerciţii de completare sau modificare a secvenţelor unui mesaj; - exerciţii de alcătuire a unor compoziţii după model sau libere. |
protejare a mediului natural
5.1. sămanifeste interes pentru ocroti-rea plantelor, anima-lelor si a mediului de viata |
- observarea comportamentului unor animale si a conditiilor favorabile evolutiei lor; - realizarea unor povestiri referitoare la relatiile dintre plante si animale; - importanta pe care trebuie sa o acorde omul ocrotirii mediului, plantelor, animalelor, in scopul mentinerii vietii pe Pamant. |
5.2. sa identifice caile de combatere a fac-torilor de poluare |
- alcatuirea unor mesaje adresate atat copiilor cat si oamenilor mari privind salvarea mediului; - observatii asupra factorilor de poluare din mediul apropiat; - observatii asupra efectelor poluarii |
5.3. să sa actioneze in crearea, mentinerea ingrijirea mediului |
exerciţii de folosire a unor proverbe si zicători; concursuri pe diferite teme din „lumea celor care nu cuvanta”; jocuri de rol: atitudini fata de componentele mediului. |
5.4. să participe la actiuni de infrumu-setare a mediului apropiat |
activitati de ingrijire a spatiului verde din preajma scolii; activitati de curatenie in curtea scolii, pe strada si la padule; efectuarea operatiilor de plantare si ingrijire a florilor. |
CONȚINUTURILE ÎNVĂȚĂRII
1. Mediul natural
· Cum traiesc, se hranesc, se apara si se adapostesc animalele din
natura
4. Protejarea naturii
· Interventia omului, a precipitatiilor, a temperaturilor ridicate si a
vantului asupra mediului
Carmen Manuela, Cazan Rodica, Mihai Manda, Creează-ţi mediul! Ghidul
metodologic pentru personalul didactic,Editor Fundaţia CONCEPT,
Bucureşti, 2004
Tomescu V., Metodica predării geografiei şi ştiinţelor naturii în
ciclul primar, Editura „ Gheorghe Alexandrescu”, Craiova, 1999;
“Natura – prietena mea” , Cuciinic, C ; Pintilie, C., Editura Aramis,
Bucuresti, 2002
Lumea insectelor
Lumea plantelor
Lumea animalelor
· Cum traiesc, se hranesc, se apara si se adapostesc animalele din
natura
Mediiile de viata si aspecte ale adaptarii la mediu
4. Protejarea naturii
· Interventia omului, a precipitatiilor, a temperaturilor ridicate si a
vantului asupra mediului
Poluarea aerului, apei si a plantelor
Rolul omului in mentinere echilibrului ecologic
Carmen Manuela, Cazan Rodica, Mihai Manda, Creează-ţi mediul! Ghidul
metodologic pentru personalul didactic,Editor Fundaţia CONCEPT,
Bucureşti, 2004
Tomescu V., Metodica predării geografiei şi ştiinţelor naturii în
ciclul primar, Editura „ Gheorghe Alexandrescu”, Craiova, 1999;
“Natura – prietena mea” , Cuciinic, C ; Pintilie, C., Editura Aramis,
Bucuresti, 2002