duminică, 5 februarie 2017

Programa opțional Natura, prietena mea, învățământ special, clasa 6, severi

Un model de programă realizată pentru opționalul Natura, prietena mea, pentru învățământul special.  Programa pentru opțional este realizată pentru anul școlar 2012 - 2013 nemaifiind de actualitate. Poate servi doar ca model pentru realizarea altor programe sau planificări pentru învățământul special. Aceasta programă a fost concepută pentru o clasă de severi dar, în funcție de nivelul elevilor, poate fi adaptată și pentru alte clase.
Centrul Școlar de Educație Incluzivă 
Aria Curriculară: Matematică și Științe ale naturii.
Clasa a VI-a
An Școlar 2012 – 2013




NATURA PRIETENA MEA
Programă Opțional


Prof. .........

DENUMIREA OPȚIONALULUI: NATURA PRIETENA MEA
DURATA: 1 AN

ARGUMENT:
Obiectivul central al acestui opţional este dezvoltarea atitudinii pozitive a elevilor fata de realizarea unui mediu natural echilibrat si propice vieții, precum şi familiarizarea acestora cu diferite curiozități științifice din lumea plantelor si a animalelor, semnificative din punctul de vedere al vârstei. Lumea minunata a naturii sau a plantelor, are puternice efecte formative asupra intelectului, sufletului si comportamentului elevilor; prin stimularea interesului pentru cunoaștere se vor dezvolta atitudini pozitive pentru ocrotirea naturii.
Este esențial ca elevul să fie educat în spiritul respectului față de natură, pentru a fi conștient că nu este stăpânul ei, ci parte integrantă a acesteia. Programa acestui opțional vine în întâmpinarea elevului, respectând universul copilăriei, urmărind dezvoltarea atitudinilor și capacităților de tip creativ, cognitiv, de comunicare.

OBIECTIVE CADRU
1. Dezvoltarea capacităţii de comunicare libera
2. Stimularea interesului pentru cunoasterea unor curiozitati din lumea plantelor, animalelor si a naturii
3. Cunoaşterea si utilizarea unor termeni si notiuni specifice stiintelor naturii
4. Dezvoltarea capacitatii imaginative si creative
5. Dezvoltarea atitudinii pozitive fata de natura si mediu, de ocrotire si protejare a mediului natural

OBIECTIVE DE REFERINȚĂ ȘI ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE

1. Dezvoltarea capacităţii de comunicare libera


1.1. să comunice indi-vidual in cadrul unui grup sau
colectiv

- exerciţii de formulare de intrebari;

- jocuri de rol;

1.2. să prezinte infor-matii obtinute folo-sind un limbaj
adec-vat varstei si materiei

- prezentarea unor informatii, a unor materiale specifice;

- folosirea unor planșe pentru prezentarea informatiilor;

1.3. să vizioneze emi-siuni despre natură

- prezentarea unor informatii obtinute prin vizionarea unor
emisiuni cu teme specifice;
2. Stimularea interesului pentru cunoasterea unor curiozitati din lumea
plantelor, animalelor si a naturii


2.1. să observe componente ale plan-telor si animalelor

- planse cu animale si plante;

- realizarea unor colectii de flori si frunze presate;

- exercitii de observare sontana sau dirijata;

2.2. să aleaga planșe, imagini, materiale care ii pot
furniza informatii despre tema studiata

- realizarea unor colaje;

- prezentarea unor planșe, documentare

2.3. să vizualizeze imagini despre frumusețile naturii

folosirea unor opere literare ca mijloc de sensibilizare;

povestiri despre viata plantelor, animalelor;

2.4.sa viziteze locuri si institutii care ii pot furniza
datele cautate

vizite la muzeu, parc, etc
3. Cunoaşterea si utilizarea unor termeni si notiuni specifice stiintelor
naturii


3.1. să inteleaga evi-dentiind relatiile care exista intre
organis-mele vii si factorii de mediu

- cunoașterea fenomenelor naturii, ccunoașterea
comportamentului animalelor

- jocuri didactice;

- desene dupa natura.

3.2. sa evidentieze argumentand relatiile dintre cauza si
efect

- exerciţii de formulare de intrebari;

- intocmirea unor fise de observare a unor fenomene;

- explorarea mediului natural.

3.3. să argumenteze legatura cauzala dintre vietuitoare si
factorii de mediu

exerciţii de observare;

- realizarea unor descrieri empirice;

- realizarea unor jucarii sau tablouri cu obiecte din
natura.

3.4. să utilizeze un limbaj adecvat obiec-tului de studiu

realizarea unor povestiri, eseuri;

rebusuri;

jocuri de rol.
4. Dezvoltarea capacitatii imaginative si creative


4.1. să imagineze intamplari si fapte prezentate in textele
informationale

- realizarea unor dialoguri improvizate pe teme legate de
mesajul informational;

jocuri de mimica;

interpretarea unui rol in mai multe variante.

4.2. sa exprime pareri folosind cuvintele proprii

- realizarea unor descrieri;

jocuri de simulare;

interpretarea unui rol in mai multe variante;

exercitii de formulare de intrebari

4.3. să creeze mesaje si compoziţiipentru ocrotirea naturii

exerciţii de completare sau modificare a secvenţelor unui
mesaj;

- exerciţii de alcătuire a unor compoziţii după model sau
libere.
5. Dezvoltarea atitudinii pozitive fata de natura si mediu, de ocrotire si
protejare a mediului natural


5.1. sămanifeste interes pentru ocroti-rea plantelor,
anima-lelor si a mediului de viata

- observarea comportamentului unor animale si a conditiilor
favorabile evolutiei lor;

- realizarea unor povestiri referitoare la relatiile dintre
plante si animale;

- importanta pe care trebuie sa o acorde omul ocrotirii
mediului, plantelor, animalelor, in scopul mentinerii
vietii pe Pamant.

5.2. sa identifice caile de combatere a fac-torilor de
poluare

- alcatuirea unor mesaje adresate atat copiilor cat si
oamenilor mari privind salvarea mediului;

- observatii asupra factorilor de poluare din mediul
apropiat;

- observatii asupra efectelor poluarii

5.3. să sa actioneze in crearea, mentinerea ingrijirea
mediului

exerciţii de folosire a unor proverbe si zicători;

concursuri pe diferite teme din „lumea celor care nu
cuvanta”;

jocuri de rol: atitudini fata de componentele mediului.

5.4. să participe la actiuni de infrumu-setare a mediului
apropiat

activitati de ingrijire a spatiului verde din preajma
scolii;

activitati de curatenie in curtea scolii, pe strada si la
padule;

efectuarea operatiilor de plantare si ingrijire a florilor.

CONȚINUTURILE ÎNVĂȚĂRII

1. Mediul natural


  • Lumea insectelor

  • Lumea plantelor

  • Lumea animalelor
2. Procese esentiale de intretinere a vietii

· Cum traiesc, se hranesc, se apara si se adapostesc animalele din
natura


  • Mediiile de viata si aspecte ale adaptarii la mediu
3. Curiozitati din lume plantelor si animalelor

4. Protejarea naturii

· Interventia omului, a precipitatiilor, a temperaturilor ridicate si a
vantului asupra mediului


  • Poluarea aerului, apei si a plantelor

  • Rolul omului in mentinere echilibrului ecologic
BIBLIOGRAFIE

Carmen Manuela, Cazan Rodica, Mihai Manda, Creează-ţi mediul! Ghidul
metodologic pentru personalul didactic,Editor Fundaţia CONCEPT,
Bucureşti, 2004

Tomescu V., Metodica predării geografiei şi ştiinţelor naturii în
ciclul primar, Editura „ Gheorghe Alexandrescu”, Craiova, 1999;

“Natura – prietena mea” , Cuciinic, C ; Pintilie, C., Editura Aramis,
Bucuresti, 2002


Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.