duminică, 5 februarie 2017

Planificare pe unități de învățare Citire Scriere Comunicare , clasa VI, învățământ special, severi

Exemplu de planificare pe unitati de învățare  pentru disciplina "Citire Scriere Comunicare", pentru învățământul special, clasa a 6-a, pentru elevi cu deficiențe severe, profunde asociate. Planificarea pe unitati de învățare servește doar ca exemplu, poate fi adaptată și la alte clase, în funcție de nivelul și deficiența elevilor. Această planificare pe unitati de învățare este realizată în concordanță cu programa pentru Citire Scriere Comunicare, învățământ special.

Conținuturi / Activități de învățare

Obiective și competențe

Unități de învățare

Data

Resurse

Evaluare

Înţelegerea semnificaţiei globale a unui mesaj audiat/
transmis

¦ „Cum am petrecut vacanța – activități de citire și
repovestire”

1.3
-înţelegerea semnificaţiei globale a mesajului oral

3.3
-dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă

4.2
-exersarea scrierii corecte, lizibile şi conştiente a
cuvintelor, propoziţiilor simple şi dezvoltate,a textelor
scurte

Evaluare de preînvăţare

17 IX

Fișe de lucru, manual, materiale audio,

Orală,

- Vorbirea reflectată şi/ sau independentă

¦ joc didactic „spune ca mine”

18 IX

Fișe, planșe

Orală

- Unităţi lingvistice: cuvânt, propoziţie simplă/propoziţie
dezvoltată, text scurt.

¦ Citire fragment „Bunicul”. Alcătuire de
propoziții cu cuvintele date / scrierea propozițiilor pe
caiete.

¦
testare

19 IX

21 IX

Manual, planșe grafice,

Fișe de lucru, scrisă.

Test inițial

-Exerciţii de diferenţiere auditivă la nivelul perechii
consoană surdă-sonoră (s-z,

p-b, c-g, f-v, t-d, etc.)

¦ Onomatopeele - baza educării auzului fonematic

1.1
-exersarea auzului fonematic în vederea pronunţării corecte
a sunetelor în silabe şi cuvinte













1.2
-exersarea capacităţii de analiză fonetică a unui material
verbal dat (propoziţie, cuvânt, silabă, fonem)







1.3
-înţelegerea semnificaţiei globale a mesajului oral

























1.4
-exersarea comunicării verbale şi nonverbale cu caracter
aplicativ













1.5
-stimularea curiozităţii faţă de mesajele emise de diverşi
interlocutori, în situaţii de comunicare concretă







2.1-f
ormarea şi exersarea deprinderilor de exprimare corectă şi
clară



2.2
-formularea de răspunsuri legate de situaţii de viaţă,
întâmplări, texte citite

Comunicare orală (verbală)şi nonverbală

Auzul fonematic şi modalităţi de exersare

Asocieri obiect- imagine- cuvânt

Unităţi lingvistice: sunet/literă, silabă, cuvânt,
propoziţie simplă/ dezvoltată

Semnificaţia globală a unui mesaj audiat

Pronunţarea de cuvinte cu preluare de model

Propoziţia simplă şi dezvoltată

Vocabular şi semantică

24 IX

25 IX

26 IX

28 IX

Material, planșe grafice, materiale audio video, soft
educațional

Orală,

Observația,

Fișa de evaluare

Aprecieri verbale

Test de evaluare

Exerciţiu-joc de diferenţiere auditivă şi de vorbire
reflectată

¦ Exerciții de citire. Fragmente Toamna de Demonstene B(sau povestire după imagini)

¦ Repovestire, răspundere la întrebări: Anotimpurile,
Lunile de toamnă. Activități de toamnă.

¦ Activități de scriere citire pe tema „Toamna”

1 X

2 X

3 X

5 X

Material, planșe grafice, materiale audio video, soft
educațional

Orală

Fișe de evaluare

Exerciţii-tip postaudiţie privind asocierea “cuvânt obiect
– imagine” şi “enunţ scurt – imagine – acţiune ”

¦ Citire „Nu e ușor” de Petre Ghelmez.

¦ Exerciții e asociere cuvânt – imagine – acțiune, pe tema:
meseriile

¦ Identificarea meseriilor după imagini. Caracteristicile
meseriilor.

8 X

9 X

10 X

12 X

Manual, materiale grafice și audio – video,

Planșe,

Fișe de lucru

Orală

Scris,

Fișe de evaluare,

Exerciţii de delimitare a cuvintelor într-o propoziţie
simplă/dezvoltată

¦ Identificarea cuvintelor –citirea cuvintelor și
despărțirea în silabe. Fragmente din „Puiul de Al.Brătescu
Voinești.

15 X

Manual, fișe de lucru

Orală

Fișe de evaluare

Exerciţii de identificare a poziţiei unui cuvânt în
propoziţie şi de localizare a unui sunet în cuvânt

¦ Identificare sunete, pornind de la fragmentul „Veverița”,
de M Sadoveanu

¦ Cu ce sunet începe cuvântul?",joc – exerciţiu

16 X

17 X

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii de ascultare a unor mesaje cu suport
intuitiv-concret (jocuri de punere în corespondenţă a unui
cuvânt cu imaginea potrivită, a unei propoziţii cu imaginea
potrivită)

¦ Repetă după mine", joc – exerciţiu

19 X

22 X

23 X

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii pentru demonstrarea înţelegerii mesajului audiat,
prin apelarea la modalităţi de redare a
acestuia(mimă/panto-mimă)

¦ Repovestire după imagini

¦ Exerciții de scriere după imagini, cu sau fără ajutor

¦ Jocuri didactice de tipul „Ce face… / Cine face …”

24 X

26 X

29 X

Fișe de lucru

Planșe, materiale video

Orală

Exerciţii de stabilire a corespondenţei între enunţ şi
imaginea corespunzătoare

¦ Ex. de identificare a a imginilor. „La piață” „La
Cumpărături”, „La școală”, etc. Exersarea scrierii pornind
de la imagini.

¦ Joc didactic tip puzzle de stabilire a corespondenței
enunț - imagine.

30 X

31 X

2 XI

5 XI

Fișe de lucru

Planșe grafice

Orală

Fișe de evaluare,

Teste de cunoștințe

Exerciţii de recunoaştere a unor secvenţe dintr-un text
audiat.

¦ Repovestire după un fragment din Dumbrava Minunată, de de
M Sadoveanu

6 XI

Fișe de lucru

Planșe grafice, soft educațional

Orală

Vizionare poveşti/ fragment de poveste, cu selectarea
personajelor principale şi precizarea trăsăturilor fizice
ale unui personaj

¦ Vizionare Dumbrava minunată, enumerarea personajelor.

¦ Identificare personajelor

¦ Exerciții de povestire cu sau fără suport imagistic

7 XI

9 XI

12 XI

13 XI

14 XI

Fișe de lucru

Manual

Materiale video

Orală

Exerciţii de executare a unor comenzi verbale potrivite
mediului

¦ Ordonează obiectele

¦ Citeşte primul cuvânt

¦ Joc didactic „Calea către comoară”.

16 XI

19 XI

20 XI

Fișe de lucru

Jocuri

Orală

Scrisă – fișe de evaluare

Jocuri de rol / dialoguri situaţionale pe diferite teme

¦ La școală

¦ La cumpărături „De-a magazinul”

¦ Cum ne jucăm fumos

21 XI

23 XI

26 XI

Planșe cu imagini

Fișe de lucru

Manual

Orală

Exerciţii de memorare

¦ Toamna de Demonstene Botez.

¦ Diverse poezii tematice / toamnă / iarnă

27 XI

28 XI

---

30 XI

3 XII

4 XII

Manual

Fișe de lucru

Orală

Utilizarea mesajelor verbale şi gestuale în diferite
situaţii practice de viaţă (stabilirea corespondenţei
cuvânt- gest)

¦ Joc didactic tematic

5 XII

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii de captare a atenţiei cu elemente surpriză
(ghicitori,

schimbare de tonalitate, de personaj etc.)

¦ Ghicitori – joc concurs

¦ Exerciții de memorare (scriere) de ghicitori.

7 XII

10 XII

11 XII

Fișe de lucru

Orală, scrisă

Exerciţii de ascultare a dialogurilor elev- elev şi
profesor – elev, pe teme familiare copiilor

¦ Joc de rol – vacanța de iarnă

¦ Exerciții de dezvoltare a vocabularului. „cum îmi petrec
timpul liber”

12 XII

14 XII

Fișe de lucru

Manual

Orală

Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme

¦ Activități de iarnă, obiceiuri, datini, tradiții

17 XII

18 XII

19 XII

Materiale video

Orală, scrisă

Fișe de evaluare

Evaluare sumativă




21 XII



Exerciţii de analiză şi sinteză fonetico – literală
(despărţirea cuvintelor accesibile în silabe; integrare
literală şi silabică)

¦ Dărnicie, de M Sântimbreanu. Citire, transcriere,
despărțire în silabe.

¦ Dezvoltarea vocabularului, povestirea prin răspundere la
întrebări / suport imagistic.

3.2
-însuşirea sunetelor şi grupurilor de litere









3.3-
dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă

3.2
-însuşirea sunetelor şi grupurilor de litere



















3.3-
dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă















4.1
-însuşirea actului grafic- grupurile de litere de mână/ de
tipar























4.2
-exersarea scrierii corecte, lizibile şi conştiente a
cuvintelor, propoziţiilor simple şi dezvoltate, a textelor
scurte

4.3
-exersarea deprinderilor de scriere lizibilă, de aşezare
corectă în pagină şi pe spaţii grafice(titlu, aliniat,
spaţii libere, distanţa între cuvinte)































4.4
-aplicarea în scris a normelor ortografice şi de punctuaţie
elementare

Actul lexic şi grafic

Asociere fonem- grup de litere litere de tipar

Cuvinte mono-,

bisilabice şi propoziţii simple/dezvoltate

Citire selectivă de cuvinte şi propoziţii simple/
dezvoltate

Asociere fonem-grup de litere-grup de grafeme/fonem-grup de
litere de tipar



Silabe şi cuvinte mono-, bisilabice, polisilabice

Propoziţii simple şi dezvoltate

Scrierea majusculei(primul cuvânt în propoziţie,
substantivele proprii)

Semnele de punctuaţie(punct, semnul exclamării, semnul
întrebării)

14 I

15 I

Fișe de lucru

Manual,

Materiale audio – video

Orală, scrisă

Exerciţii de citire corectă a grupurilor de litere, mici şi
mari, de tipar şi de mână

¦ Citire fragment 2 „Dărnicie”, de M Sântimbreanu

16 I

Manual

Orală

Exerciţii de învăţare a sunetului şi grupurilor de litere:
ce-ci,ge-gi, che-chi, ghe- ghi Tema „În Familie”

¦ Identificarea cuvintelor care conțin grupuri de litere.

¦ Citirea și scrierea grupurilor de litere. Texte diverse

18 I

21 I

Manual,

Fișe de lucru

Materiale cu imagini

Orală

¦ Exerciţii de analiză cu localizarea sunetului/ grupului
de litere în cuvânt

22 I

Planșe,

Fișe de lucru

Orală, scrisă

Exerciţii de exemplificare de cuvinte cu sunetul/ grupul de
litere în poziţie iniţială

¦ Joc didactic – concurs „Unde găsim grupul de litere”. Sau
„Ce cuvânt conține grupul de litere”

23 I

Planșe cu imagini,

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii de analiză şi sinteză fonetico- literală
(despărţirea cuvintelor accesibile în silabe) Tema: La
școală

¦ Exerciții diverse de despărțire în silabe. Scrierea
cuvintelor despărțite în silabe.

¦ Joc didactic pe tema despărțirii în silabe.

25 I

28 I

29 I

Manual, materiale cudio – video,

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii de citire corectă a grupurilor de litere, mici şi
mari, de tipar şi de mână

¦ Citire „Puiul de căprioară” de Carianopol V.
Identificarea și citirea corectă a grupurilor de litere

30 I

Manual

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii de lărgire a câmpului vizual, prin identificarea
silabelor în structura cuvintelor şi a cuvintelor în
structura propoziţiei simple/ dezvoltate

¦ Despărțire în silabe. Joc didactic „Câte silabe are”

1 II

Manual

Fișe de lucru

Orală,

Fișe de evaluare

¦ Exerciţii de citire a unui material verbal gradat ca
dificultate Bucegii, de Simion Mehedinți

4 II

Fișe de lucru

Orală

Exerciţii de citire selectivă

¦ Citire Bucegii, de Simion Mehedinți

5 II

Fișe de lucru

Planșe cu imagini

Manual

Orală

Exerciţii de redare grafică a grupurilor de litere învăţate
: ce-ci, ge-gi, che-chi, ghe- ghi

¦ Joc didactic pe tema grupurilor de litere

6 II

Fișe de lucru

Planșe cu imagini și cuvinte

Fișe de evaluare scrisă

¦ Joc didactic de asociere fonem- grup de literă- grup de
grafeme

Tema: Cu ce putem călători

8 II

Fișe de lucru

Manual

Orală

¦ Exerciţii – joc de identificare a grupurilor de litere
învăţate în silabe, cuvinte şi propoziţii

11 II

Fișe de lucru

Manual

Orală

¦ Exerciţii de scriere: grupuri de litere, silabe şi
cuvinte mono-, bisilabice şi / sau polisilabice

12 II

Fișe de lucru

Manual

Planșe

Orală

¦ Alcătuire de silabe şi completare de cuvinte lacunare, pe
bază de suport imagistic

13 II

Fișe de lucru

Orală

Exemplificări, în scris, de cuvinte cu litera vizată în
poziţie iniţială

¦ Joc – concurs: cuvinte care început cu litera … „La
Cumpărături”

15 II

Fișe de lucru

Scrisă

Exerciţii- joc de realizare a corespondenţei fonem- grup de
litere- grup de grafeme

¦ Identificarea corespondenței grafem – fonem în fragmente
din „Ascultați susurul apelor”

¦ Cuvinte care conțin grupul de litere …, cuvinte care se
termină în litera…

18 II

19 II

20 II

Fișe de lucru

Materiale audio video

Planșe cu imagini

Orală

Scrisă

Exerciţii de copiere de litere, silabe, cuvinte şi de
propoziţii simple şi / sau dezvoltate

¦ Transcriere / scriere după dictare a unui fragment din
„Ascultați susurul apelor”

22 II

Manual

Fișe de lucru

Scrisă

Dictări de cuvinte şi de propoziţii simple şi/ sau
dezvoltate

¦ Transcriere, dictare

25 II

26 II

Manual

Fișe de lucru

Scrisă

Exemplificări de cuvinte cu grupurile de litere/ silabe
date

¦ Exemplificări (scrieri) cuvinte care încep / conțin un
grup de litere.

27 II

Fișe de lucru

Orală

Scrisă

Exerciţii de completare a cuvintelor lacunare, având ca
suport poezia „Pentru tine Primăvară, de Otilia Cazimir.

1 III

Fișe de lucru

Scrisă

Exerciţii joc de integrare propoziţională şi de scriere
corectă

¦ Transcriere / scrierea corectă a poeziei.

¦ Exerciții de memorare a unei părți din poezie.

4 III

5 III

6 III

Fișe de lucru

Scrisă

Orală

¦ Exerciţii de scriere după copiere/ transcriere sau după
dictare a unei coloane de cuvinte, a unor propoziţii, cu
localizarea corectă a cuvintelor şi cu păstrarea distanţei
între cuvinte

8 III

Fișe de lucru

Manual, planșe cu imagini și cuvinte

Orală

Scrisă

¦ Exerciţii de completare de propoziţii lacunare, având ca
suport o adaptare după „Niculae la pepeni”

11 III

Manual

Fișe de lucru

Scrisă

Exerciţii de ordonare a cuvintelor în propoziţii simple/
dezvoltate.

¦ Așezați cuvintele în propoziții.

¦ Formați propoziții cu cuvintele

13 III

15 III

Fișe de lucru

Manual

Orală

Exerciţii de realizare a acordului

¦ Joc didactic „Eu zic una tu zici mai multe”

18 III

Fișe de lucru

Manual

Orală

¦ Exerciţii de scriere / folosire corectă a numeralului

19 III

Fișe de lucru

Scrisă

¦ Exerciţii de scriere /folosire corectă a pronumelor
personale şi de politeţe

20 III

Manual

Fișe de lucru

Orală

¦ Exerciţii de utilizare corectă a semnelor de punctuaţie

22 III

Manual

Fișe de lucru

Test de evaluare sumativă

Exerciţii de integrare propoziţională, pe bază de suport
imagistic

¦ Povestirea după imagini. Fragment din „Prâslea cel voinic
și merele de aur”

¦ Realizare (scris sau oral) de propoziții pornind de la
suport imagistic.

¦ Dezvoltarea propozițiilor simple

2.1
-formarea şi exersarea deprinderilor de exprimare corectă
şi clară (inteligibilă)





























2.2
-formularea de răspunsuri legate de situaţii de viaţă,
întâmplări, texte citite



2.3
-exersarea vocabularului, utilizând corect cuvintele sau
expresiile însuşite



























2.4
-exersarea abilităţilor de comunicare independentă verbală
şi mimico-gestuală în diferite situaţii

Comunicare orală(verbală) şi nonverbală



Propoziţia simplă şi dezvoltată

Texte scurte

15 IV

16 IV

17 IV

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală,

Scrisă

Exerciţii de construire a unor enunţuri, pe baza unui şir
de întrebări.

¦ La piață / La cinematograf / În curtea școlii

19 IV

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Exerciţii- joc de verbalizare pe marginea subiectelor
surprinse în imagini, pe diferite teme

¦Anotimpurile

22 IV

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme

¦Momentele zilei

¦ Activități specifice anotimpurilor.

23 IV

24 IV

26 IV

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Exerciţii de redare orală, în ritm propriu, a aspectelor
semnificative dintr-un mesaj audiat.

¦ Amintiri din copilarie – pupăza din tei. Audiție,
repovestire.

¦ Povestire, dezvoltarea vocabularului.

29 IV

30 IV

3 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Activităţi de ordonare şi verbalizare a unor acţiuni/ a
secvenţelor unei povestiri, însoţite de suport imagistic.

¦ Repovestire „Pupăza din tei”

7 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Joc didactic de reproducere a unui material verbal
accesibil.

¦ Citire / reproducere fragment „Ploaia”

8 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Exerciţii de vorbire dialogată

¦ În vizită

10 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Joc didactic ”Răspunde la ghicitori!

¦Animalele

13 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse


Exerciţii de vocabular: învățare de cuvinte specifice

¦ Tradiții și obiceiuri Românești

14 V

15 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Scrisă

Exerciţii de construire a unor enunţuri cu cuvinte şi
expresii noi

¦ Grădina zoologică

17 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

¦ Exerciţii aplicative de utilizare a cuvintelor cu rol
gramatical (fără a face referire la terminología
ştiinţifică): verbe, substantive, adjective, pronume
personal, numeral

20 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Scrisă

¦ Exerciţii- joc cu asociaţii: obiect- imagine,
imagine-obiect, obiect- imagine- cuvânt

21 V

22 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Exerciţii de identificare, pronunţare şi explicare de
cuvinte necunoscute dintr-un text citit

¦ Citire fragment „Ascultați susurul apelor” de I
Grigorescu

¦ Alcătuire de propoziții cu cuvinte noi.

24 V

27 V

Manual,

Fișe de lucru,

Scrisă

¦Exerciţii de alcătuire de propoziţii care răspund la
întrebările “Ce face?”, “Cum este?”, “Cine…?”, “Ce..?”

28 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Scrisă

¦Exerciţii de utilizare corectă a formulelor de adresare şi
de politeţe

¦ Joc didactic „cum ne adresăm corect”

29 V

31 V

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Exerciţii de redare a experienţei proprii/ de relatare a
unor fapte şi întâmplări din viaţa cotidiană

¦ Povestire – compunere: „Vara”

3 VI

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală

Scrisă

Exerciţii de continuare a unui dialog început

¦ „ Orașul nostru” discuții pe marginea imaginilor.

¦ Joc didactic „ Ce este în imagine”

4 VI

5 VI

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale Video

Soft educațional

Orală

Memorări, recitări de poezii

¦ Citire și memorare poezii diverse, povești pe suport
video

7 VI

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Orală



Evaluare finală




Exerciţii de integrare propoziţională, pe bază de suport
imagistic

¦ exerciții recapitulative

2.2-f
ormularea de răspunsuri legate de situaţii de viaţă,
întâmplări, texte citite

3.3
-dezvoltarea abilităţilor de pronunţie şi citire corectă















4.2-e
xersarea scrierii corecte, lizibile

şi conştiente a cuvintelor, propoziţiilor simple şi
dezvoltate,a textelor scurte





4.3
-exersarea deprinderilor de scriere lizibilă, de aşezare
corectă în pagină şi pe spaţii grafice(titlu, aliniat,
spaţii libere, distanţa între cuvinte)





4.4
-aplicarea în scris a normelor ortografice şi de punctuaţie
elementare

10 VI

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Fișe cu exerciții recapitulative

Orală

scrisă

Exerciţii de construire a unor enunţuri, pe baza unui şir
de întrebări

¦ povestire după imagini / transcriere / dictare

11 VI

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Materiale diverse

Scrisă

Orală

Exerciţii – joc de verbalizare pe marginea subiectelor
surprinse în imagini, pe diferite teme

¦ „Pentru tine primăvară”, de Otilia Cazimir

12 VI

Manual,

Fișe de lucru,

Planșe

Fișe cu exerciții recapitulative

Orală

¦ Formularea răspunsurilor la întrebări, plecând de la
imagini pe diverse teme



14 VI

Manual,

Fișe cu exerciții recapitulative

Orală

Testare finală



17 VI

Fișe de evaluare.

Test de evaluare finală

Discutarea rezultatelor la testare



18 VI

---

Orală

Exerciţii de redare orală, în ritm propriu, a aspectelor
semnificative dintr-un mesaj audiat

¦ Exerciții recapitulative din textele studiate



19 VI

Fișe cu exerciții recapitulative

Aprecieri verbale

¦ Exerciţii de citire, recapitulare



21 VI

Fișe cu exerciții recapitulative

Aprecieri verbale

Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.