marți, 20 august 2013

model de fisa de caracterizare psihopedagogica

Un model de fișă de caracterizare psihopedagogică, folosit de mine în cazul unor elevi cu deficiențe grave, dintr-o clasă din învățământul special. Fișa de caracterizare psihopedagogică a elevului poate fi folosită în învățământul special pentru elevi cu deficiențe ușoare, moderate, grave, și cuprinde datele persoanel, structura familiei, caracteristicile psihomotrice, conduita elevului la lecție și în grup, trăsăturile de personalitate, etc.
FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ

I. DATE PERSONALE

1. Numele şi prenumele . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Data şi locul naşterii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Domiciliul .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
4. Clasa . . . . . . . . . .

II. STRUCTURA FAMILIEI

1. Numele şi prenumele părinţilor mama . . . .. . . . . . . . . . . . . tata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Atitudinea familiei faţă de copil: . . . .i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

III. CARACTERISTICI PSIHOMOTRICE

1. Lateralitate : .. . . . . . . . . . .
2. Culorile cunoscute: . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Formele geometrice cunoscute: . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
4. Orientare spaţio-temporală . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Păstrează echilibrul ortostatic

III. PROCESELE COGNITIVE ŞI STILUL DE MUNCĂ INTELECTUALĂ
1. Nivelul de inteligenţă:
Q.I. =
2. Memoria: . .; . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

3. Atenţia: . .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

4. Limbajul:
- vocabular bogat;
- exprimare frumoasă şi corectă;
- exprimare uşoară şi corectă; - vocabular redus;
- exprimare greoaie;
- vocabular foarte sărac;
- exprimare incorectă.



x
[ ] prezintă tulburări de scris – citit;
[ ] prezintă tulburări de pronunţie (dislalii);
[ ] alte menţiuni . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
5. Stilul de muncă:
[ ] organizat;
[ ] inegal, cu fluctuaţii în salturi;
[ ] neglijent, copiază temele de la alţii;
[ ] mari lacune în cunoştinţe, rămâneri în urmă la învăţătură şi la alte activităţi;

IV. CONDUITA ELEVULUI LA LECŢIE ŞI ÎN CLASĂ

1. Conduita la lecţie:
[ ] atent, participă activ, cu interes;
[ ] atenţia şi interesul inegale, fluctuante;
[ ] de obicei pasiv, aşteaptă să fie solicitat;
[ ] prezent numai fizic, cu frecvente distrageri

2. Purtarea în general:
[ ] exemplară, ireproşabilă;
[ ] corectă, cuviincioasă, bună;
[ ] cu abateri comportamentale relativ frecvente, dar nu grave;
[ ] abateri comportamentale grave, devianţă.

V. CONDUITA ÎN GRUP, INTEGRAREA SOCIALĂ A ELEVULUI

1. Participarea la viaţa de grup:
[ ] mai mult retras, rezervat, izolat, puţin comunicativ;
[ ] participă la activitatea de grup numai dacă este solicitat;
[ ] este în contact cu grupul, se integrează, dar preferă sarcinile executive;
[ ] caută activ contactul cu grupul, sociabil, comunicativ, stabileşte uşor relaţii, vine cu idei şi propuneri;
[ ] activ, sociabil, comunicativ, cu iniţiativă, bun organizator al grupului.

2. Cum este văzut de colegi:
[ ] bun coleg, sensibil, te înţelegi şi te împrieteneşti uşor cu el;
[ ] bun coleg, săritor la nevoie, te poţi bizui pe el;
[ ] preocupat mai mult de sine, individualist, egoist.

3. Colegii îl apreciază pentru:
[ ] rezultatele la învăţătură;
[ ] pentru că este prietenos, apropiat.

VI. TRĂSĂTURI DE PERSONALITATE

1. Temperamentul:
[ ] puternic exteriorizat, impulsiv, nestăpânit, inegal, iritabil, uneori agresiv, activ, rezistent la solicitări, cu tendinţe de dominare a altora;
[ ] exteriorizat, energic, vioi, mobil, echilibrat, uşor adaptabil, vorbăreţ, guraliv, nestatornic;
[ ] calm, controlat, reţinut, lent, uneori nepăsător, mai greu adaptabil, rezistent la solicitări repetitive;
[ ] hipersensibil, interiorizat, retras, nesigur, anxios;
[ ] tip combinat.

2. Emotivitate (simplă):
[ ] foarte emotiv, excesiv de timid, emoţiile îi perturbă activitatea;
[ ] emotiv, dar fără reacţii dezadaptative;
[ ] neemotiv, îndrăzneţ.

3. Dispoziţie afectivă predominantă:
[ ] vesel, optimist;
[ ] mai mult trist, deprimat.

4. Însuşiri aptitudinale:
[ ] lucrează repede, rezolvă uşor şi corect sarcinile de învăţare;
[ ] rezolvă corect, dar consumă mai mult timp şi investeşte mai mult[ energie<
[ ] lucrează greoi, cu erori, nu se încadrează în timp;

5. Trăsături de caracter în devenire:
a) atitudini faţă de muncă:
[ ] pozitive
[ ] negative

b) atitudini faţă de alţii:
[ ] pozitive
[ ] negative

c) atitudini faţă de sine:
[ ] pozitive
[ ] negative

RECOMANDĂRI EDUCATIVE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .




Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.