luni, 30 ianuarie 2017

Planificare semestriala Educație Plastică - clasa a VI-a invatamant special - severi

Un exemplu de planificare semestrială pentru disciplina Educație Plastică folosită în învățământul special, la clasa a VI-a, la o clasă cu elevi cu deficiențe severe, profunde, asociate. Planificarea aste făcută după programa pentru învățământ special, este pentru clasa a VI-a dar poate fi adaptată oricărei clase în funcție de nivelul elevilor.


Unit. De învățare

Obiective competențe

Conținuturi

Resurse materiale

Metode și mijloace

Evaluare

Săpt


Acțiuni de manipulare și cunoaștere a caracteristicilor
obiectelor din mediul înconjurător


C1 Dezvoltarea structurilor şi conduitelor perceptive
motrice în vederea exprimării artistice

Competenţe specifice:

C1.1 Descrierea caracteristicilor obiectelor (formă,
mărime, culoare) şi ale fiinţelor

C1.2 Orientarea şi organizarea spaţială (direcţie, poziţie,
distanţă) şi temporală

C1.3 Dezvoltarea perceptiv-motrică

Exerciţii de observare dirijată a unor obiecte din natură
şi de descriere a caracteristicilor (culoare, mărime,
formă)

Exerciţii de desen cu tematică temporală și spațială

Carioci, culori, acuarele, planșe de desen, manual

exerciţiul

demonstraţia,

munca independentă

exerciţiul de cunoaştere a materialelor şi instrumentelor

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S1

S2


Activităţi de cunoaştere şi utilizare a materialelor,
instrumentelor de lucru şi a unor tehnici specifice artelor
plastice

C2 Utilizarea materialelor, a instrumentelor de lucru şi a
unor tehnici specifice artelor plastice

Competenţe specifice:

C2.1 Manipularea corectă a instrumentelor şi materialelor
utilizate în activităţile artistice

C2.2 Dezvoltarea gesturilor plastice în scopul însuşirii
unor tehnici de lucru şi a unor elemente ale limbajului
plastic

Exerciţii de diferenţiere a utilităţii instrumentelor :
pensulă, cretă, ştampile, materiale alternative (dop plută,
radiere decupate)

Schiţare de compoziţii figurative cu ajutorul diferitelor
instrumente

Exerciţii de diferenţiere a gamei cromatice specifice

Pensule, culori, creion, acuarele, paletă, foi de bloc de
desen

demonstraţia

munca independentă

observaţia

explicaţia

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S3

S4

S5

S6

S7

S8


Elemente de limbaj plastic.

Compoziția ca mijloc de comunicare


C3 Realizarea unor activităţi artistice şi concretizarea
lor în plan comunicaţional

Competenţe specifice:

C3.1 Stimularea exprimării libere prin intermediul
limbajului plastic

C3.2 Realizarea unor compoziţii bazate pe reprezentări
geometrice ca suport comunicaţional

Exerciţii de armonizare a culorilor – culorile
complementare

Exerciţii de exersare liberă a elementelor limbajului
plastic – suprafaţă decorată cu ajutorul liniei şi
punctului colorat

(efect pământesc-aerian)

Exerciţii de lucru cu culorile reci

Exerciţii de punere în corespondenţă culori calde-culori
reci

Pensule, culori, creion, acuarele, paletă, foi de bloc de
desen

demonstraţia

munca independentă

observaţia

explicaţia

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S9

S10

S11

S12


Descrierea produsului activității personale și a colegilor

C4 Dezvoltarea simţului estetic şi a capacităţii de
apreciere a activităţii artistice;

Competenţe specifice:

C4.1 Descrierea lucrărilor realizate

C4.2 Interpretarea şi aprecierea propriei lucrări

Exerciţii de comparare a conţinutului lucrării personale cu
altele similare

Exerciţii de interpretare şi apreciere a lucrărilor proprii
după anumite criterii: fidelitatea trăsăturilor, proporţiei

Exerciţii de comparare a conţinutului lucrării personale cu
altele similare

Pensule, culori, creion, acuarele, paletă, foi de bloc de
desen

demonstraţia

munca independentă

observaţia

explicaţia

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S13

S14


Semestrul II

Acțiuni de manipulare și cunoaștere a caracteristicilor
obiectelor din mediul înconjurător


C1 Dezvoltarea structurilor şi conduitelor perceptive
motrice în vederea exprimării artistice

Competenţe specifice:

C1.1 Descrierea caracteristicilor obiectelor (formă,
mărime, culoare) şi ale fiinţelor

C1.2 Orientarea şi organizarea spaţială (direcţie, poziţie,
distanţă) şi temporală

C1.3 Dezvoltarea perceptiv-motrică

Exerciţii de observare dirijată a unor obiecte din natură
şi de descriere a caracteristicilor (culoare, mărime,
formă)

Exerciţii de desen cu tematică temporală și spațială

Pensule, culori, creion, acuarele, paletă, foi de bloc de
desen

demonstraţia

munca independentă

observaţia

explicaţia

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S15

S16

S17

S18

S19

S20


Activităţi de cunoaştere şi utilizare a materialelor,
instrumentelor de lucru şi a unor tehnici specifice artelor
plastice

C2 Utilizarea materialelor, a instrumentelor de lucru şi a
unor tehnici specifice artelor plastice

Competenţe specifice:

C2.1 Manipularea corectă a instrumentelor şi materialelor
utilizate în activităţile artistice

C2.2 Dezvoltarea gesturilor plastice în scopul însuşirii
unor tehnici de lucru şi a unor elemente ale limbajului
plastic

Exerciţii de diferenţiere a utilităţii instrumentelor :
pensulă, cretă, ştampile, materiale alternative (dop plută,
radiere decupate)

Schiţare de compoziţii figurative cu ajutorul diferitelor
instrumente

Exerciţii de diferenţiere a gamei cromatice specifice

Pensule, culori, creion, acuarele, paletă, foi de bloc de
desen

demonstraţia

munca independentă

observaţia

explicaţia

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S21

S22

S23

S24

S25


Elemente de limbaj plastic.

Compoziția ca mijloc de comunicare


C3 Realizarea unor activităţi artistice şi concretizarea
lor în plan comunicaţional

Competenţe specifice:

C3.1 Stimularea exprimării libere prin intermediul
limbajului plastic

C3.2 Realizarea unor compoziţii bazate pe reprezentări
geometrice ca suport comunicaţional

Exerciţii de armonizare a culorilor – culorile
complementare

Exerciţii de exersare liberă a elementelor limbajului
plastic – suprafaţă decorată cu ajutorul liniei şi
punctului colorat

(efect pământesc-aerian)

Exerciţii de lucru cu culorile reci

Exerciţii de punere în corespondenţă culori calde-culori
reci

Pensule, culori, creion, acuarele, paletă, foi de bloc de
desen

demonstraţia

munca independentă

observaţia

explicaţia

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S27

S28

S29

S30

S31

S32


Descrierea produsului activității personale și a colegilor

C4 Dezvoltarea simţului estetic şi a capacităţii de
apreciere a activităţii artistice;

Competenţe specifice:

C4.1 Descrierea lucrărilor realizate

C4.2 Interpretarea şi aprecierea propriei lucrări

Exerciţii de comparare a conţinutului lucrării personale cu
altele similare

Exerciţii de interpretare şi apreciere a lucrărilor proprii
după anumite criterii: fidelitatea trăsăturilor, proporţiei

Exerciţii de comparare a conţinutului lucrării personale cu
altele similare

Pensule, culori, creion, acuarele, paletă, foi de bloc de
desen

demonstraţia

munca independentă

observaţia

explicaţia

observarea sistematică a comportamentului elevilor

evaluare orală individuală şi de grup prin aprecierea
verbală

S33

S34

S35

S36

Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.