Exemplu de planificare semestrială pentru matematică, clasa VI, deficiențe severe:
Unit. De învățare | Obiective competențe | Conținuturi | Resurse materiale | Metode și mijloace | Evaluare | Săpt |
Recapitulare | Manipularea obiectelor şi ordonarea după anumite criterii Modificarea relaţiilor spaţiale dintre obiecte şi/ sau în raport cu propriul corp Construire de mulţimi în plan obiectual şi imagistic Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere | Exerciţii de reprezentare imagistică a numărului/ a relaţiei spaţiale dintre obiecte Exerciţii de desenare a figurilor geometrice cunoscute | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S1 S2 |
Obiectele din mediul ambiant; identificarea şi gruparea lor după un criteriu: culoare, formă, dimensiune | Construire de mulţimi în plan obiectual şi imagistic Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere Manipularea obiectelor şi ordonarea după anumite criterii | Exerciţii de explorare a obiectelor din mediul înconjurător - exerciţii de grupare a obiectelor pe categorii (mașini, bile, beţişoare); - exerciţii de sortare şi clasificare după anumite criterii (culoare, mărime, formă etc); - exerciţii-joc de identificare a formelor obiectelor din mediul ambiant; - exerciţii-joc de asociere a figurilor geometrice cu obiecte cunoscute (forme plane); - exerciţii de ordonare şi seriere după un criteriu, cu precizarea poziţiei într-o serie („primul”, „ultimul”, „al doilea” etc); | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S3 S4 |
Mulţimi de obiecte din mediul apropiat; construire, comparare a două mulţimi cu aprecierea globală a cantităţilor | Stabilirea corespondenţei mulţime obiectuală-imagine-simbol (număr-cifră) Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere | Exerciţii de asociere mulţime – număr de obiecte exerciţii de numărare a obiectelor unei mulţimi cu precizarea simbolului; - exerciţii de construire a unei mulţimi după simbolul dat; Exerciţii de recunoaştere a numărului/ cifrei | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S5 S6 |
Simboluri matematice elementare – citirea şi scrierea lor | Citirea şi scrierea simbolurilor matematice elementare Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere | Exerciţii de selectare a obiectelor de acelaşi fel dintr-o grupă de obiecte eterogene; formarea de perechi Exerciţii de numărare, în concentrul 0-100, a obiectelor/ elementelor din mulţimile construite Exerciţii de utilizare spontană a numărului („Căţi ochi ai?” etc) Exerciţii de însuşire a terminologiei „mai multe”, „mai puţine”, „tot atâtea” Exerciţii de comparare a două mulţimi diferite cantitativ | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S7 S8 S9 S10 |
Elemente de geometrie | Identificarea poziţiei spaţiale a obiectelor Formarea de reprezentări geometrice simple | Exerciţii – joc de tip labirint Exerciţii completarea unui model repetitiv simplu (liniar şi din figuri geometrice) Exerciţii de asociere a figurilor geometrice cu obiecte cunoscute | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S11 S12 S13 S14 |
Semestrul II | ||||||
Noţiuni matematice elementare | Formarea algoritmilor euristici elementari Însuşirea algoritmului unei activităţi practice cu conţinut matematic elementar Citirea şi scrierea simbolurilor matematice elementare Perceperea succesiunii evenimentelor, având drept criteriu repere obiective ale regimului de viaţă | Exerciţii de scriere a semnelor grafice, semnul plus, minus, semnul egal) - exerciţii de scriere cu sprijin de puncte; - exerciţii de scriere peste modelul dat; Exerciţii de scriere/ citire a cifrelor/ numerelor naturale în concentrul 0-100 Exerciţii de scriere şi citire a cifrelor/ numerelor naturale în concentrul 0-100 Exerciţii pentru însuşirea terminologiei: „înainte”, „după”, „acum”, „pe urmă” ,, în timp ce”, „primul”, ultimul” Exerciţii de recunoştere şi citire a ceasului (orele fixe) şi a calendarului | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S15 S16 S17 S18 S19 S20 S21 S22 |
Operaţii de adunare şi scădere în concentrul 0-1000, cu și fără trecere peste ordin | Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj Aplicarea de operaţii de adunare şi scădere în rezolvarea problemelor pe model acţional, imagistic, grafice | Exerciții de adunare fără trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic Exerciții de adunare cu trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic Exerciții de scădere fără trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic Exerciții de scădere cu trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S23 S24 S25 S27 S28 S29 S30 S31 |
Unităţi de măsura elementare: leu/ ban, kilogram/ gram, metru/ centimetru, kilometru, ora/ zi /an, litru | Operarea cu unităţi de măsură elementare: leu/ ban, kilogram/ gram, metru/ centimetru, kilometru, ora/ zi/ an, litru | Exerciţii de identificare a unităţii monetare şi a unităţilor de măsură Exerciţii-joc de măsurare a diverse obiecte, utilizănd unităţilor de măsură nestandard, după model (pasul, palma, sfoară etc) Exerciţii de ordonare a diverselor obiecte după unele criterii (plin-gol, uşor-greu) Exerciţii de măsurare, cântărire, cumpărare etc. Exerciţii - joc: „La magazin”; „La piaţă”etc. Exerciţii-joc de asociere a programului | Manual Fișe de lucru Cuburi, Bețișoare, Numără- toare | Explicația, Demonstrația, Exercițiul, Lucrul cu manualul | Orală, Scrisă Fișe de evaluare | S32 S33 S34 |
Evaluare finală | Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj Aplicarea de operaţii de adunare şi scădere în rezolvarea problemelor pe model acţional, imagistic, grafic | Exerciții recapitulative Test de evaluare finală | Fișe de evaluare | Exercițiul | Scrisă Fișe de evaluare | S35 S36 |