joi, 5 septembrie 2013

planificare matematica pe unitati de invatare deficiente severe clasa a VI-a

Exemplu de planificare pentru disciplina matematică, pentru clasa a VI-a pentru clasele cu elevi cu deficiențe severe. Planificare este făcută după programa pentru matematică pentru deficiențe severe, și este detalierea planificării semestriale la matematică pentru învățământul special, clasa a VI-a
Conținuturi  / activități Obiective și competențe Unități de învățare Data Resurse Evaluare
Exerciţii de reprezentare imagistică a numărului/ a relaţiei spaţiale dintre obiecte

Exerciţii de desenare a figurilor geometrice cunoscute
Manipularea obiectelor şi ordonarea după anumite criterii

Modificarea relaţiilor spaţiale dintre obiecte şi/ sau în raport cu propriul corp

Construire de mulţimi în plan obiectual şi imagistic

Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere
Recapitulare 17 IX Manual,

Fișe de lucru,

Numărătoare,

Planșe grafice
Orală
Evaluare inițială 24 IX Fișe de evaluare Test scris
Exerciţii de explorare a obiectelor din mediul înconjurător

- exerciţii de grupare a obiectelor pe categorii (mașini, bile, beţişoare);

- exerciţii de sortare şi clasificare după anumite criterii

(culoare, mărime, formă etc);
Construire de mulţimi în plan obiectual şi imagistic

Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere

Manipularea obiectelor şi

ordonarea după anumite criterii
Obiectele din mediul ambiant; identificarea şi gruparea lor după un criteriu: culoare, formă,

dimensiune
1 X


Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
- exerciţii-joc de asociere a figurilor geometrice cu obiecte

cunoscute (forme plane);

- exerciţii de ordonare şi seriere după un criteriu, cu precizarea poziţiei într-o serie („primul”, „ultimul”, „al doilea” etc);
8 X Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
Exerciţii de asociere mulţime – număr de obiecte

exerciţii de numărare a obiectelor unei mulţimi cu

precizarea simbolului;
Stabilirea corespondenţei mulţime obiectuală-imagine - simbol (număr-cifră)

Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere
Mulţimi de obiecte din mediul apropiat; construire, comparare a două mulţimi cu aprecierea

globală a cantităţilor
15 X Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
- exerciţii de construire a unei mulţimi după simbolul dat;

Exerciţii de recunoaştere a numărului/ cifrei
22 X Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
Exerciţii de selectare a obiectelor de acelaşi fel dintr-o grupă

de obiecte eterogene; formarea de perechi
Citirea şi scrierea simbolurilor matematice elementare

Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj

Compararea mulţimilor de

obiecte şi sesizarea schimbărilor

cantitative prin creştere si descreştere
Simboluri matematice elementare – citirea şi scrierea lor 29 X Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
Exerciţii de numărare, în concentrul 0-100, a obiectelor/ elementelor din mulţimile construite 5 XI Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
Exerciţii de utilizare spontană a numărului („Căţi ochi ai?”

etc)
12 XI Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
Exerciţii de însuşire a terminologiei „mai multe”, „mai

puţine”, „tot atâtea”

Exerciţii de comparare a două mulţimi diferite cantitativ
19 XI Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numărătoare
Orală,

Scrisă

Fișe de evaluare
Exerciţii – joc de tip labirint

Exerciţii completarea unui model repetitiv simplu (liniar şi din

figuri geometrice)
Identificarea poziţiei spaţiale a obiectelor

Formarea de reprezentări geometrice simple
Elemente de geometrie 26 XI Manual

Fișe de lucru

Materiale cu diverse obiecte
Orală

Scrisă
Exerciţii de asociere a figurilor geometrice cu obiecte cunoscute 3 XII Manual

Fișe de lucru

Materiale cu diverse obiecte
Orală

Scrisă
Exerciţii de asamblare a figurilor geometrice în structuri familiare („Casa”, „Omuleţul”, „Gardul”) 10 XII Manual

Fișe de lucru

Materiale cu diverse obiecte
Orală

Scrisă
Exerciţii de reproducere prin desen cu ajutorul şablonului /

copiere de figuri geometrice
17 XII Manual

Fișe de lucru

Materiale cu diverse obiecte
Orală

Scrisă
SEMESTRUL  II
Exerciţii de scriere a semnelor grafice, semnul plus, minus, semnul egal) Formarea algoritmilor euristici elementari

Însuşirea algoritmului unei activităţi practice cu conţinut matematic elementar

Citirea şi scrierea simbolurilor  matematice elementare

Perceperea succesiunii

evenimentelor, având drept criteriu

repere obiective ale regimului de viaţă
Noţiuni matematice elementare 14 I Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciţii de scriere/ citire a cifrelor/ numerelor naturale în concentrul 0-100 21 I Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciţii pentru însuşirea terminologiei: „înainte”, „după”,

„acum”, „pe urmă” ,, în timp ce”, „primul”, ultimul”
28 I Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciţii de recunoştere şi citire a ceasului (orele fixe) şi a

calendarului
4 II Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciții de ordonare de mulțimi / șiruri de numere 11 II Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Vecinii numerelor.

Exerciții de completare șiruri de numere
18 II Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciții de adunare și scădere cu suport obiectual / imagistic 25 II Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciţii-joc de simulare a unei activităţi cu caracter practicaplicativ

(„La magazin”, „La piaţă”)
4 III Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciții de adunare (scriere, citire, cu sau fără ajutor) Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj

Aplicarea de operaţii de adunare şi scădere în rezolvarea

problemelor pe model acţional, imagistic, grafice
Operaţii de adunare şi scădere în concentrul 0-1000, cu și fără trecere peste ordin 11III Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciții de scădere (scriere, citire, cu sau fără ajutor) 18 III Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Operații de adunare și scădere fără trece peste ordin 25 III Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Jocuri didactice de adunare și scădere. 15 IV Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Rezolvarea de probleme simple prin operații de adunare 22 IV Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Rezolvarea de probleme simple prin operații de scădere 29 IV Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Înțelegerea conceptului de înmulțire 6 V Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Înmulțirea ca adunare repetată 13 V Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciţii de identificare a unităţii monetare şi a unităţilor de

măsură
Operarea cu unităţi de măsură elementare: leu/ ban, kilogram/ gram, metru/ centimetru, kilometru, ora/ zi/ an, litru Unităţi de măsura elementare: leu/ ban, kilogram/ gram, metru/ centimetru, kilometru, ora/ zi /an,

litru
20 V Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciţii-joc de măsurare a diverse obiecte + Joc didactic 27 V Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciţii de măsurare, cântărire, cumpărare +Joc didactic: La Magazin 3 VI Manual,

Fișe de lucru,

Planșe ajutătoare
Orală
Exerciții recapitulative Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj

Aplicarea de operaţii de adunare şi scădere în rezolvarea

problemelor pe model acţional, imagistic, grafic
Evaluare finală 10 VI Planșe, manual,

Materiale diverse
Orală
Evaluare finală 17 VI Fișe de evaluare Test de evaluare

Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.