duminică, 1 septembrie 2013

planificare semestriala matematica clasa VI deficiente severe

Planificarea semestrială pentru matematică prezentată aici este un model orientativ, folosit în anul școlar 2012 2013 la o clasă de elevi cu deficiențe severe. Planificarea este pentru clasa a VI-a, dar poate fi adaptată și pentru alte clase severe din învățământul special. Planificarea semestrială este continuarea planificării anuale la disciplina matematică pentru învățământul special și respectă programa de matematică specifică.
Exemplu de planificare semestrială pentru matematică, clasa VI, deficiențe severe:
Unit. De învățare Obiective competențe Conținuturi Resurse materiale Metode și mijloace Evaluare Săpt
Recapitulare
Manipularea obiectelor şi ordonarea după anumite criterii

Modificarea relaţiilor spaţiale dintre obiecte şi/ sau în raport cu propriul corp

Construire de mulţimi în plan obiectual şi imagistic

Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere
Exerciţii de reprezentare imagistică a numărului/ a relaţiei spaţiale dintre obiecte

Exerciţii de desenare a figurilor geometrice cunoscute
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S1

S2
Obiectele din mediul ambiant; identificarea şi gruparea lor după un criteriu: culoare, formă,

dimensiune
Construire de mulţimi în plan obiectual şi imagistic

Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere

Manipularea obiectelor şi

ordonarea după anumite criterii
Exerciţii de explorare a obiectelor din mediul înconjurător

- exerciţii de grupare a obiectelor pe categorii (mașini, bile, beţişoare);

- exerciţii de sortare şi clasificare după anumite criterii

(culoare, mărime, formă etc);

- exerciţii-joc de identificare a formelor obiectelor din mediul ambiant;

- exerciţii-joc de asociere a figurilor geometrice cu obiecte

cunoscute (forme plane);

- exerciţii de ordonare şi seriere după un criteriu, cu precizarea poziţiei într-o serie („primul”, „ultimul”, „al doilea” etc);
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S3

S4
Mulţimi de obiecte din mediul apropiat; construire, comparare a două mulţimi cu aprecierea

globală a cantităţilor
Stabilirea corespondenţei mulţime obiectuală-imagine-simbol (număr-cifră)

Compararea mulţimilor de obiecte şi sesizarea schimbărilor cantitative prin creştere si descreştere
Exerciţii de asociere mulţime – număr de obiecte

exerciţii de numărare a obiectelor unei mulţimi cu

precizarea simbolului;

- exerciţii de construire a unei mulţimi după simbolul dat;

Exerciţii de recunoaştere a numărului/ cifrei
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S5

S6
Simboluri matematice elementare – citirea şi scrierea lor Citirea şi scrierea simbolurilor matematice elementare

Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj

Compararea mulţimilor de

obiecte şi sesizarea schimbărilor

cantitative prin creştere si descreştere
Exerciţii de selectare a obiectelor de acelaşi fel dintr-o grupă

de obiecte eterogene; formarea de perechi
Exerciţii de numărare, în concentrul 0-100, a obiectelor/ elementelor din mulţimile construite

Exerciţii de utilizare spontană a numărului („Căţi ochi ai?”

etc)

Exerciţii de însuşire a terminologiei „mai multe”, „mai

puţine”, „tot atâtea”

Exerciţii de comparare a două mulţimi diferite cantitativ
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S7
S8
S9
S10
Elemente de geometrie Identificarea poziţiei spaţiale a obiectelor

Formarea de reprezentări geometrice simple
Exerciţii – joc de tip labirint

Exerciţii completarea unui model repetitiv simplu (liniar şi din

figuri geometrice)

Exerciţii de asociere a figurilor geometrice cu obiecte cunoscute
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S11

S12

S13

S14
Semestrul II
Noţiuni matematice elementare Formarea algoritmilor euristici elementari

Însuşirea algoritmului unei activităţi practice cu conţinut matematic elementar

Citirea şi scrierea simbolurilor  matematice elementare

Perceperea succesiunii

evenimentelor, având drept criteriu

repere obiective ale regimului de viaţă
 Exerciţii de scriere a semnelor grafice, semnul plus, minus, semnul egal)

- exerciţii de scriere cu sprijin de puncte;

- exerciţii de scriere peste modelul dat;

Exerciţii de scriere/ citire a cifrelor/ numerelor naturale în

concentrul 0-100

Exerciţii de scriere şi citire a cifrelor/ numerelor naturale în concentrul 0-100

Exerciţii pentru însuşirea terminologiei: „înainte”, „după”,

„acum”, „pe urmă” ,, în timp ce”, „primul”, ultimul”

Exerciţii de recunoştere şi citire a ceasului (orele fixe) şi a

calendarului
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S15

S16 S17 S18
S19

S20 S21

S22
Operaţii de adunare şi scădere în concentrul 0-1000, cu și fără trecere peste ordin Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj

Aplicarea de operaţii de adunare şi scădere în rezolvarea

problemelor pe model acţional, imagistic, grafice
Exerciții de adunare fără trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic

Exerciții de adunare cu trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic

Exerciții de scădere fără trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic

Exerciții de scădere cu trecere peste ordin cu sau fără suport obiectual / imagistic
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S23

S24

S25

S27

S28

S29

S30

S31
Unităţi de măsura elementare: leu/ ban, kilogram/ gram, metru/ centimetru, kilometru, ora/ zi /an,

litru
Operarea cu unităţi de măsură elementare: leu/ ban, kilogram/ gram, metru/ centimetru, kilometru, ora/ zi/ an, litru  Exerciţii de identificare a unităţii monetare şi a unităţilor de

măsură

Exerciţii-joc de măsurare a diverse obiecte, utilizănd unităţilor

de măsură nestandard, după model (pasul, palma, sfoară etc)

Exerciţii de ordonare a diverselor obiecte după unele criterii

(plin-gol, uşor-greu)

Exerciţii de măsurare, cântărire, cumpărare etc.

Exerciţii - joc: „La magazin”; „La piaţă”etc.

Exerciţii-joc de asociere a programului
Manual 

Fișe de lucru

Cuburi,

Bețișoare,

Numără- toare
Explicația,

Demonstrația,

Exercițiul,

Lucrul cu manualul
Orală, Scrisă

Fișe de evaluare
S32

S33

S34
Evaluare finală Formarea noţiunilor matematice elementare, bazate pe acţiuni obiectuale, însoţite de limbaj

Aplicarea de operaţii de adunare şi scădere în rezolvarea

problemelor pe model acţional, imagistic, grafic
Exerciții recapitulative

Test de evaluare finală
Fișe de evaluare   Exercițiul  Scrisă

Fișe de evaluare
S35

S36

Joc online - adunarea in concentrul 0-5

Un mic joc online pentru copiii din învățământul special, pentru exersarea adunărilor în concentrul 0-5.